Luistercijfers: Radio 2 blijft marktleider

luistercijfers radio 2 2021

Radio 2 blijft het hitparadepaardje van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). De zender staat inmiddels al maanden bovenaan in de luistercijfers bij de overall doelgroep 10+. Ook in de meest recente luistercijfers van maart-april 2021 staat Radio 2 aan kop met keurige 12.8% marktaandeel.

Luistercijfers NPO Radio 2

Niet alleen in de brede doelgroep doet NPO Radio 2 het goed, ook in de doelgroep 25-65 jarigen staat Radio 2 bovenaan met meer dan 14.5% marktaandeel. Daarnaast heeft de zender ook de leiding in vele andere doelgroepen, waardoor adverteren op Radio 2 voor vele merken een interessante mogelijkheid is.

Luistercijfers Radio 1 in 2021

Daarnaast is er goed nieuws voor NPO Radio 1. Want het nieuwsstation van de publieke omroep is in vergelijking met dezelfde periode in 2020 met maar liefst 2% gegroeid. Dit is mede zo bijzonder, omdat Radio 1 ook in 2020 al een stevige groei realiseerde.

Bezuinigingen bij BNR Nieuwsradio

Een verklaring zou kunnen zijn dat BNR vanwege de coronacrisis moest snijden in haar programmering. Hierdoor zijn populaire programma’s zoals Beurswatch van BNR Nieuwsradio verdwenen. Mogelijk zijn ook deze luisteraars aangehaakt bij Radio 1.

Radio 5 luistercijfers

Tot slot weet ook Radio 5 – die zich op een iets oudere doelgroep dan Radio 2 richt – een nette groei te realiseren. Het golden oldies station met bekende namen als Ron Brandsteder en Tineke de Nooij haalde in haar kerndoelgroep van 55 jaar en ouder een marktaandeel van 10.9%, en ook dit station ziet haar marktaandeel al jaren gestaag stijgen.

Adverteren op de NPO zenders

Zoals je ziet weten de NPO radiozenders haar doelgroepen steeds beter te bereiken. Daarnaast heeft men naast NPO Radio 2, 4 en 5 uiteraard ook nog Radio 3FM en FunX in haar pakket, zodat ook specifieke jongere doelgroepen in de provincie (3FM) of juist in de Randstad (FunX) bereikt kunnen worden. One Media rekent je graag vrijblijvend voor welke radiostations het meest interessant zijn om jouw doelgroep te bereiken en welk kostenplaatje daaraan vast hangt.