Het verschil tussen marketing, communicatie & reclamebureaus

marketingbureaus

In de marketingbranche kom je verschillende soorten bureaus tegen, waarvan communicatiebureaus, reclamebureaus en marketingbureaus de meest voorkomende zijn. Maar waarin verschillen ze eigenlijk? Allereerst moet je weten op welk niveau de betreffende bureaus opereren. Zo zijn reclamebureaus actief op het operationele bureau, marketingbureaus op het strategische niveau en communicatiebureaus op het tactische niveau.

Marketingbureau

Zoals gezegd opereren marketingbureaus op het strategische niveau. Daarbij kijken ze goed de doelgroep en wat de doelstellingen zijn voor het merk die ze adviseren. Daarbij geeft het marketingbureau en worden er plannen gesmeed voor de toekomst. Strategisch advies geeft men bijvoorbeeld over de doelgroep. Om tot dit advies te komen voort het marketingbureau verschillende onderzoeken uit zoals een marktonderzoek, concurrentieveldonderzoek en uiteraard het doelgroeponderzoek.

Communicatiebureau

Communicatiebureau opereren vooral op het tactische niveau en zijn zoals het woord al zegt voornamelijk gespecialiseerd in communicatie-advies. Dit bureau kijkt welke boodschap het beste gebruikt kan worden om met de doelgroep te communiceren en bedenkt hier een een passend verhaal bij. Kortom; een communicatiebureau kijkt wat de boodschap is om deze markt aan te spreken en zorgt voor het concept. Een reclamebureau zorgt daarbij voor de uitvoering van de gekozen strategie.

Reclamebureau

Reclamebureaus opereren op het operationele niveau en zijn daarom een uitvoerend bureau. Mensen bij een reclamebureau zijn vooral bezig met het ontwerpen; het visueel maken van de boodschap. Het verhaal dat door het communicatiebureau bedacht is wordt hier zichtbaar gemaakt. Dit kan zowel offline als online zijn. Voorbeelden van werkzaamheden zijn flyers, banners, posters en folders in print. Voorbeelden van online uitingen zijn advertenties op verschillende social media zoals Facebook, Instagram en TikTok. Maar ook bedrijfsfilms laten maken voor YouTube is een veelvoorkomende taak.

Full service media bureaus

Het mag duidelijk zijn: in de dagelijkse praktijk overlappen veel marketing activiteiten elkaar. Een communicatiebureau dat communicatieadvies geeft en tegelijkertijd een concept heeft bedacht hoe de doelgroep het beste bereikt kan worden, voert dit advies ook zelf uit. Een mediabureau dat alles onder éé dak heeft wordt ook wel een full service media bureau genoemd. Dit is een one-stop-shop waar alle media activiteiten van een bedrijf overgenomen kunnen worden; van strategie tot aan uitvoering.

Welk bureau is geschikt voor jou?

Welk bureau het beste bij jou past hang vooral af van je wensen. Als je al heel goed weet welke boodschap je wilt communiceren kun je het beste direct aankloppen bij reclamebureaus. Hetzelfde geldt voor als je zeker weet dat je je doelgroep het beste online kunt benaderen, dan kun je direct aankloppen bij een online marketingbureau. Wil je strategisch en creatief advies voor alle zaken rondom media, communicatie en reclame vraagstukken? Dan ben je bij One Media het beste af.