Marketing? Cosmeticamerk Lush verlaat sociale media

lush social media

Niet echt een stap die je verwacht bij een cosmeticamerk dat zo groot is bij millennials, maar Lush heeft de stap gezet om voorlopig niet meer actief op sociale media te zijn. Het sociale media bureau van Lush heeft de handen dus vrij, want Lush zegt pas weer terug op Facebook, Instagram en TikTok te komen wanneer deze bedrijven een veilige omgeving voor haar klanten kunnen bieden. Deze nieuwe social media strategie is uitgerold in alle 48 landen waarin het cosmeticamerk actief is.

Social media gebruik

Lush geeft aan dat bewijzen over klimaatverandering jarenlang zijn genegeerd, en ziet dat nu ook met het social media gebruik gaat. Sinds de oprichting van Lush stelt het bedrijf zich op als een leider en trendsetter, en heeft daarom het besluit genomen om niet langer meer te wachten in de hoop dat andere merken ook de ernst van dit probleem zien.

Online marketing bureau: ‘investeer in een website'

Drie jaar geleden stopte Lush in het Verenigd Koninkrijk met het plaatsen van berichten op Facebook en Instagram. Toentertijd wat het bedrijf al bezorgd over welke inzage grote sociale media platform hebben over wat Lush plaatste en vooral door wie. Lush gaf in 2019 aan dat men het zorgwekkend vond dat een derde partij, in dit geval Facebook, een belangrijk communicatiekanaal tussen Lush en haar klanten kan beheren. Terecht overigens, daarom adviseren wij als digital marketing bureau ook altijd om te investeren in een goede website met organisch bereik.

Influencer marketing

Overigens heeft Lush wel enkele succesvolle influencer marketing campagnes op haar naam staan. Zo werkte Lush in 2020 op Digital Detox Day samen met IAMWHOLE en influencer Zoe Sugg. Met deze influencer marketing campagne werd opgeroepen onze mobiele telefoons en andere digitale apparaten voor een dag opzij te leggen en ons te concentreren op de mentale gezondheid. FOMO (Fear Of Missing Out) en fantoomvibraties zorgden ervoor dat veel social media gebruikers slechts een paar uur offline konden blijven.

Betekenis: Wat is een influencer?

The Facebook Files

Velen zullen zich nog wel The Facebook Files uit 2021 kunnen herinneren. Ex-medewerkers van Facebook onthulden dat diverse interne onderzoek dat sociale media schade kunnen veroorzaken bewust terzijde zijn geschoven. Lush stelt deze keer extra vastberaden te zijn door de laatste informatie die door moedige klokkenluiders naar buiten is gebracht. Hun signalen tonen aan dat algoritmen en onduidelijke regelgeving schade toebrengen aan jongeren.

Lush-oprichter: ‘nog wel op YouTube'

Lush oprichter Mark Constantine: “Ik probeer mijn hele leven al schadelijke ingrediënten in mijn producten te vermijden. Er is nu zoveel bewijs dat we door het gebruik van social media in gevaar worden gebracht. Ik ben niet bereid om mijn klanten aan deze schade bloot te stellen, dus is het tijd dit ingrediënt bij Lush te verwijderen. We blijven zoeken naar manieren om contact te houden, we zullen werken aan betere kanalen en we gaan ons richten op oudere, beproefde methoden. Zo kun je ons nog wel op YouTube vinden, en daarbij hoef je niet op de like, abonneer of notificatie knop te klikken.”