Het (hit)paradepaardje van DPG Media mag zich inmiddels alweer een tijdje marktleider noemen in de voor onze adverteerders belangrijke doelgroep 20 tot 49 jaar. Hoe komt het dat Qmusic advertenties zo gewild zijn en waarom hebben radiozenders zoals Radio 538 en 3FM commercieel gezien zoveel moeite om de weg naar boven te vinden?
Table of Contents
De basis van Qmusic
Qmusic heeft haar marktleiders positie door hard werken verkregen. Het hitstation timmert met haar stabiele feelgood-format al sinds 2005 aan de weg, dus het succes komt niet zomaar uit de lucht vallen. De basis van Qmusic is simpel: populaire Top-40 muziek, maar het is niet zo dat de DJ’s van Qmusic zomaar draaien wat ze willen. Wekelijks onderzoekt de muziekredactie van ’s lands populairste muziekstation welke muziek het best wordt gewaardeerd.
Marketingacties
Daarnaast is Qmusic erg goed bezig met het binnenhalen van grote namen binnen de radiowereld, zoals de radioshow van Armin van Buuren en de meest populaire hitlijst van Nederland: de Nederlandse Top-40. Beide radiosuccessen maakten de overstap van Radio 538 naar Qmusic. Ook gedurfde marketingacties zoals ‘Mattie & Mariekes Wedding in a Week’ en misschien wel het meest populaire radiospel van nu: ‘Het Geluid’ zetten Qmusic op de kaart.
‘Een radioformat is ook marketing’
Eigen zou je kunnen zeggen dat een radioformat ook marketing is. Zo kijkt men goed naar de verschillende behoeftes van luisteraars in een specifiek dagdeel en zorgt voor een radiogeluid dat daar bij past. Zo laat Qmusic luisteraars in de ochtend prettig wakker worden met Mattie en Marieke met actualiteiten, humor en iets rustigere muziek.
Qmusic winacties
Tijdens kantooruren is Qmusic juist een zender met minder gepraat van radiopresentatoren en is muziek leidend, met af en toe een winactie om het radioprogramma ‘spannend’ te houden. Ook over de winacties wordt goed nagedacht: zo wordt de winactie ‘Het Slimste Bedrijf van Nederland’ tijdens kantooruren uitgevoerd.
Waarom zijn ochtendshows zo belangrijk?
Dat ochtendshows voor radiozenders zo ontzettend belangrijk zijn, kun je goed zien aan Radio 538. Toen ochtend-dj Edwin Evers na bijna 20 jaar vertrok bij Radio 538 kwam de grootste hitzender van Nederland in een identiteitscrisis terecht waarvan men nog steeds niet is herstelt. Tegelijkertijd weet Qmusic met Mattie en Marieke heel goed wie men wil zijn, en blijven luisteraars in de ochtend ‘hangen’ waardoor ook de rest van de Qmusic programmering meeprofiteert.
Branded content op Qmusic
Qmusic is dus een fijne zender voor zeer veel adverteerders waarvoor 20 tot 49 jarigen belangrijke luisteraars zijn. Bovendien denkt het station graag mee over creatieve branded content. Denk bijvoorbeeld aan Bolletje die bij radio-dj Domien Verschuuren ging testen welke kruidnootjes favoriet zijn door op de radio gratis testnootjes uit de delen.
Uitstekende luistercijfers
Het mag duidelijk zijn, Qmusic heeft zijn zaken goed voor elkaar en dat blijkt ook uit de maandelijkse luistercijfers. Zo’n 3 miljoen Nederlanders per week weten Qmusic op de radio te vinden, het marktaandeel van Qmusic is nog steeds groeiende. Kortom, een interessant en positief radiostation voor vele adverteerders.