Marketing strategie opstellen? Vergeet Pinterest niet

Pinterest

Nog steeds is het aantal bedrijven dat Pinterest inzet om te adverteren relatief klein. Ben jij een van die bedrijven? Tijd om daar komend jaar verandering in te brengen.

Pinterest leeft al jaren in de schaduw van Instagram, dat betekent echter niet dat Pinterest geen kansen biedt. Tot enkele jaren geleden werd Pinterest voornamelijk gebruikt door vrouwen, millennial vrouwen om precies te zijn. Inmiddels is het gebruikersprofiel een stuk diverser.

Dat het platform zogezegd in de schaduw van Instagram leeft lijkt een nadeel, het biedt echter ook een groot voordeel. Het platform is relatief goedkoop om op te adverteren. De slimme marketeer weet dan ook zijn weg naar Pinterest te vinden.

Daarbovenop komt dat Pinterest minder als social media platform wordt gezien en gebruikt en meer als zoekmachine (vergelijkbaar met Google). Pinterest kan dan ook een fantastische bijdrage leveren van organisch website verkeer. Deze bijdrage kan zowel organisch als via advertenties gegenereerd worden. Ook de kwaliteit van bezoekers die via Pinterest je website bezoeken is over het algemeen hoog in vergelijking met bezoekers afkomstig van andere platformen. Het maakt niet uit in welke niche jij je bevindt, voor iedere niche zijn er gebruikers op Pinterest te vinden, denk aan: huisdecoratie, kleding, voeding, gezondheid en recepten: ayurveda, keto, paleo en meer.

Inmiddels ben je vast overtuigd, maar vraag je je af: waar en hoe begin je? Dat vertellen we je met liefde in dit artikel.

Plaats regelmatig

Net als bij ieder ander social media platform is het van belang om regelmatig nieuwe content te plaatsen, enerzijds omdat je dan top of mind blijft bij (potentiële)klanten, anderzijds omdat het algoritme de voorkeur geeft aan merken die regelmatig nieuwe content plaatsen. Hoe goed de content die je plaatst ook is, als je niet regelmatig plaatst is de kans klein dat het platform jouw content prefereert boven die van een ander merk die regelmatiger plaatst.

Tip: als je wijzigingen aanbrengt aan oude content (pins) wordt dit ook gezien als nieuwe content. Heb je dus een keer geen tijd om nieuwe pins te creëren, maak dan gebruik van deze ‘hack’ zodat je toch actief lijkt.

Een andere simpele manier om regelmatig te plaatsen is met behulp van productvermeldingen. Net een nieuwe product gelanceerd? Maak er een pin van!

Wees creatief

Creativiteit wordt gewaardeerd. Dat niet alleen, het zorgt er ook voor dat je opvalt tussen alle andere afbeeldingen, video’s en GIFs. Wees uniek, inspireer, gebruik humor, een pakkende beschrijving en probeer eens een infographic.

Vergeet je merk niet

Een nieuw product is leuk, maar uiteindelijk wil je ook dat de campagne bijdraagt aan je algehele naamsbekendheid en merkherkenning.

Oftewel: vergeet het merk zelf niet, dat kan in de vorm van het merklogo of de merknaam.