De mediaplanning is onderdeel van het mediaplan. Het is een schematische weergave waarin precies staat waar en wat (kanaal en inzet) er op welke datum en tijdstip gebeurt. Vaak wordt hierbij ook het mediabudget per onderdeel vermeld en eventueel de verwachte performance. Een ander woord voor mediaplanning is plaatsingskalender.
De planning is normaal gesproken de laatste fase van het mediaplan.
Table of Contents
Wat is een mediaplan?
In een mediaplan wordt de mediakeuze, de planning en inzet van het budget bepaald. Een mediaplan wordt aan de hand van de doelstellingen en het budget van een klant opgesteld en is gebaseerd op de mediastrategie.
Een mediaplan bevat nagenoeg altijd onderstaande onderdelen:
- Looptijd van de campagne
- Doelgroep van de campagne
- Doelstelling(en) van de campagne
- Middelen
- Media budget
Op basis van de doelgroep en de doelstelling(en) wordt er gekeken naar de middelen die de meeste potentie hebben om deze doelgroep te bereiken en aan te zetten tot de gewenste actie. Sommige middelen zijn geschikter om in te zetten wanneer de doelstelling awareness is, andere middelen zijn juist uitermate geschikt wanneer een de doelstelling van de campagne conversie is.
Per middel wordt er uitgeschreven aan welke doelstelling het bijdraagt, welke formaten er ingezet zullen worden en welke specifieke doelgroep er getarget gaat worden.
Mediaplan betekenis
De betekenis of definitie van een mediaplan is dus eigenlijk niets anders dan een overzicht van alle relevante informatie met betrekking tot een specifieke campagne.
Mediastrategie
De mediastrategie laat globaal zien hoe de doelstelling bereikt gaat worden. Vaak zien we hier een schematische weergave van de customer journey, opgedeeld in de diverse fasen.
- Awareness / bereik
- Overweging
- Conversie
- Care
Dit kan uiteraard net zo goed het see, do, think, care model zijn of elk ander model wat de customer journey weergeeft.
Mediadoelstelling voorbeeld
Voorbeelden van mediadoelstellingen zijn: het verhogen van de merkbekendheid, leads genereren, conversies genereren, website bezoek verhogen, app installaties, videoweergaven et cetera.
Binnen een campagne kunnen er meerdere mediadoelstellingen zijn, dit is geen must. Wel is het van belang dat er altijd minimaal een mediadoelstelling wordt gedefinieerd zodat er tijdens en na de campagne geëvalueerd kan worden of de campagne succesvol is geweest.
Mediaplanning voorbeeld
Hieronder zie je een simpele maar heldere weergave van een mediaplanning voorbeeld.
Schakel onze expertise als mediabureau in voor mediaplanning, doelgroep marketing
Ook als je op zoek bent naar een expert op het gebied van Instagram marketing en communicatie, social media marketing, media inkoop, online marketing, het in kaart brengen van een customer journey incl. alle touchpoints, video creatie, of webcare ben je bij ons aan het juiste adres. Diverse marketeers met ieder hun eigen expertise helpen je graag op weg.