Een aanzienlijk deel van de wereldbevolking brengt een groot deel van hun dagen op sociale media door.
Sociale media zijn een integraal onderdeel geworden van het leven en de dagelijkse routines van mensen. Het eerste wat veel mensen doen, direct nadat ze wakker zijn geworden, is door hun feeds op sociale media scrollen.
Gezien het belang van sociale media in het leven van consumenten, komen marketeers en bedrijven massaal naar sociale platforms in de hoop contact te maken met hun doelklanten. Waar iemand inhuren voor social media of social media uitbesteden vroeger nog als geldverspilling werd gezien is dat al lang niet meer het geval.
Social media kan juist geld opleveren, er is echter een overload aan content op sociale media, de concurrentie is hoog. Het kan een uitdaging zijn om op te vallen, een duidelijke marketingstrategie voor sociale media is een must. Door op de hoogte te blijven van de laatste trends op het gebied van sociale media, kun jij je strategie versterken en ervoor zorgen dat je opvalt in de massa.
Table of Contents
Houd het kort
De aandachtsspanne van consumenten is kort en de manier waarop content wordt geconsumeerd is veranderd. We zien dat inhoud die binnen een bepaalde tijd niet meer beschikbaar is almaar populairder wordt. Denk hierbij aan Instagram- en Snapchat Stories, deze stories / verhalen spelen in op het Fear Of Missing Out (FOMO) gevoel. Je moet ze nu bekijken anders ben je te laat.
Ook marketeers kunnen hun voordeel doen door in te spelen op deze trend door Instagram Stories op te nemen in de sociale media strategie.
Facebook en Instagram blijven populair
In de afgelopen jaren zijn er verschillende andere niche social-media platforms waarvan sommigen snel gegroeid zijn maar ondanks dit blijven Facebook en Instagram populair bij gebruikers. Ook marketeers geven aan dat traditionele social media platforms het meest effectief waren in het bereiken van hun doelstellingen.
E-commerce op de platforms zal toenemen
Merken gebruiken al lang social media platforms zoals Instagram, Pinterest en Facebook om hun producten te verkopen. Deze trend zal verder doorzetten, naar verwachting zullen de platforms meer features lanceren om de producten binnen het platform zelf te verkopen. Social media platforms zullen meer en meer retail platforms worden. Ook zullen de diverse platforms er alles aan doen om de verkoop binnen het platform te laten plaatsvinden.
Toename in het gebruik van sociale media voor klantenservice
Social media platforms worden steeds vaker gebruikt als platform voor klantenservice. Deze vraag werd vooral gestuurd vanuit de klanten, soms door het gebrek aan respons op andere kanalen, soms omdat de stap om binnen een platform contact op te nemen is simpelweg kleiner is.
Personalisatie wordt steeds belangrijker
Personalisatie is een wereldwijde trend. Ook op social media wordt deze trend meer geadopteerd, merken creëren verschillende (advertentie)boodschappen voor verschillende doelgroepen.
De social media platforms zelf maken ook slagen, het algoritme weet steeds beter welke content en producten jij leuk vindt en beveelt deze dan ook aan.
Wil jij je social media strategie naar een hoger niveau tillen?
Ben je actief op social media maar heb je geen duidelijke strategie? Of heb je het gevoel dat je er meer uit kunt halen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.