Als je het grootste reclamebureau bent in de wereld, dan kan het aan beide kanten hard gaan: winst en verlies. Helaas voor reclamebureau netwerk WPP heeft de coronapandemie een forse impact op het bedrijf: men moest een megaverlies van meer dan 3 miljard euro incasseren.
Toch hoeven de creatieven van het bedrijf, bekend van Ogilvy en Group M, zeker niet helemaal in zak en as te zitten, want de reclamegroep is positiever over de toekomst. Want al bleef de omzet in covid-jaar 2020 steken op een omzet 12 miljard pond, voor het tweede kwartaal van dit jaar verwacht men weer te kunnen groeien.
Table of Contents
Bezuinigingen reclame- en mediabureaus
De bureaus van WPP werken vaak voor heel grote ondernemingen, denk hierbij aan namen als Alibaba, Unilever en Uber. Door de coronapandemie trapten veel van deze bedrijven op de rem, iets dat vaak het eerst gevoeld wordt bij de marketingrelaties van deze bedrijven.
Een kettingreactie treedt dan in werking: doordat er wordt bezuinigd op marketing bij bedrijven, moeten de geraakte reclame- en mediabureaus vervolgens bezuinigen, en aangezien de bureauwereld meestal draait om uren, heeft dit personele gevolgen bij de bureaus.
Freelance creatieven
Vaak wordt dan het eerst bezuinigd op freelancers zoals freelance creatieven, en vervolgens op vast personeel. Ook het Britse reclamebedrijf bezuinigde , en kon door de inhuur van minder freelancers en veel minder zakenreizen (die vaak kostbaar zijn) een slordige 800 miljoen pond bezuinigen.
Nieuwe adverteerders
One Media werkt eigenlijk vooral voor bedrijven met Nederlandse roots en niet tot weinig voor multinationals. Wij constateerden dan ook al snel dat kort op de eerste lockdown er verschillende spelers opstonden die de crisis als een kans zagen. Vele nieuwe adverteerders, in de vorm van webshops, vonden hun weg naar radio en televisie reclame.
E-commerce diensten
Ook WPP ontdekte dat er vele nieuwe kansen waren, zo zag men een grotere vraag naar digitale diensten. Ook waren er nog talloze grote merken die geen e-commerce functionaliteit hadden, maar daar door de pandemie wel direct op moesten acteren. Deze klanten hiep WPP dan ook om sneller hun diensten op het web aan te bieden.