Strategisch gezien is het natuurlijk niet slim om te adverteren voor zaken die je niet kunt leveren. Daarom vrezen media-exploitanten en marketingbureaus in Amerika dat dit op korte termijn gaat leiden tot minder verkochte advertenties, en lagere (online) marketing budgetten. In de Verenigde Staten heeft men te kampen met grote leveringsproblemen, maar ook in Nederland spelen soortgelijke problemen.
Table of Contents
Impact Amerikaanse reclamemarkt
Zo zijn zeecontainers extreem veel duurder geworden, wat ook de producten zelf duurder maakt. Ook is het vervoer een probleem; er zijn minder schepen beschikbaar en ook de capaciteit van vrachtwagens staat onder druk. Door al deze problemen in de toeleveringsketen vroeg de Financial Times zich af wat de impact zal zijn op de Amerikaanse reclamemarkt.
Vooral online marketing minder ingezet
De conclusie is dat in ieder geval de verkopers van speelgoed, meubilair en auto’s de hand op de knip houden als het gaat om online marketing. Dit geldt in het bijzonder voor performance marketing: reclame die direct tot meer verkopen leiden zoals zoekmachine reclame. Merkadvertenties zoals marketing via radio en televisie zouden vooralsnog wel hun waarde behouden.
Lagere groei internationale marketingbureaus
Citigroup verwacht dat grote internationale marketing bureaus zoals Omnicom, Interpublic en Publicis een lagere organische groei zullen vertonen in het vierde kwartaal ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Desgevraagd zeggen topmanagers van deze marketingbureaus daar inderdaad rekening mee te houden, maar op dit moment nog te weinig data te hebben om precies te zien hoe de reclamemarkt zich in 2021 zal ontwikkelen.
Adverteerders per sector heel verschillend geraakt
Bij ons mediabureau merken we in de praktijk dat adverteerders heel verschillend per sector getroffen worden door hogere transportprijzen, waarbij vooral gewicht en volume een rol spelen. Zo zal een LCD televisie van €600 te maken hebben met bijvoorbeeld €15 aan hogere transportkosten. Dat is prima te overzien en wordt zelfs bijna niet gemerkt. Maar een nieuw setje tuinmeubelen (groot en zwaar) is echter een heel ander verhaal, daarvoor kunnen de transportprijzen zomaar €75 of hoger zijn.