Minder tv-reclame verkocht in eerste helft 2020

reclame-markt-tv-2020

De markt van tv-reclame heeft het niet makkelijk. In de eerste helft van 2020 werd er namelijk een kwart minder omzet geboekt, wat neerkomt op 91 miljoen euro minder om een totale omzet van 307 miljoen. Dat meldt Screenforce vandaag in haar halfjaarrapport. De cijfers komen overeen met die van media bureau GroupM, welke onlangs meldde dat de omzetderving van Nederlandse tv-zenders tussen de 70 en 100 miljoen euro moest liggen voor de eerste twee kwartalen van 2020.

Voor 271 miljoen euro tv reclame verkocht

In de eerste helft van 2020 kwam de spotmarkt uit op 271 miljoen euro, dat is een daling van 24 procent ten opzichte van de eerste twee kwartalen van 2019. De daling in bestedingen komt door zowel een daling in volume als een daling in de tv tarieven bij zowel traditionele televisie als online video.

Toch was er nog een klein beetje goed nieuws te melden, want mede door een relatief goed eerste kwartaal is de daling in de non-spotbestedingen wat lager uitgevallen dan bij de spotbestedingen. Door de coronacrisis zijn de non-spotbestedingen in de eerste twee kwartalen van 2020 met 11 procent gedaald van 40 miljoen in 2019 naar 36 miljoen dit jaar, waardoor het waarschijnlijk is dat creatieve reclamebureaus nu ook minder werk genereren.

We kijken langer naar televisie en video

Zoals verwacht is de tv-schermtijd tijdens de coronacrisis flink gestegen. In totaal was de stijging de eerste zes maand van 194 minuten naar maar liefst 206 minuten. Dat is een stijging van 12 minuten per dag (+6,2%). De stijging is (de doelgroep 20-34 jaar uitgezonderd) in alle doelgroepen terug te zien.

De tv-schermtijd meting is opgebouwd uit vier pijlers. De lineaire live kijktijd daalde ietsje van 138 naar 136 minuten per dag. Uitgesteld kijken steeg van 20 naar 24 minuten per dag nu. De andere twee categorieën (niet broadcast content) stegen samen van 35 naar 45 minuten per dag. De grotere videoplatforms zoals Videoland, Disney+, Netflix en YouTube maken ook onderdeel uit van deze twee categorieën.

Positieve tekenen voor Q3 en Q4 2020

Het blijft een beetje glazenbollen-werk hoe de bestedingen zich wereldwijd en dus ook in ons land de komende maanden gaan ontwikkelen. Dit is namelijk direct afhankelijk van de scenario’s die het CPB schetst. De Screenforce organisatie houdt op basis hiervan rekening met een licht dalende tot stabiele tweede helft van 2020. Voor heel 2020 verwacht Screenforce uit te komen op een daling van de tv-markt, die waarschijnlijk tussen de 12 en 15 procent schommelt.