Buitenreclame blijft onverminderd populair: de gezamenlijke buitenreclame bedrijven zagen hun omzet in 2021 met 32% groeien naar 187 miljoen euro. Digitale buitenreclame was ook in het afgelopen jaar de grootste groeier. Werd er in 2020 nog 52 miljoen euro besteed aan DOOH (digital out-of-home), in 2021 kwam de totale omzet voor het digitale kanaal uit op 84 miljoen euro. Het aandeel van digitale buitenreclame komt hiermee op 45%.
Table of Contents
Slimme buitenreclame deals
Aan het begin van de corona pandemie was er nog veel onzekerheid, waardoor veel bedrijven hun buitenreclames cancelden met tijdelijk lage prijzen voor buitenreclame als gevolg. Handige mediabureaus sloten daarom slimme buitenreclame deals, om deze ruimte later in 2020 of 2021 voor aantrekkelijke prijzen te kunnen doorverkopen. Want zoals we nu weten is er ruimtegebrek, omdat bepaalde sectoren zoals e-commerce juist als een trein lopen.
Omzet nam ieder kwartaal toe
Uiteraard kende 2021 ook lockdown periodes, maar toch nam de omzet voor buitenreclame ieder kwartaal toe ten opzichte van het eerdere kwartaal. Dit was het geval voor zowel de traditionele buitenreclame posities als de digitale buitenreclame posities. Het tweede en vierde kwartaal van 2021 waren qua groei de beste kwartalen voor de buitenreclame bedrijven.
Digitale buitenreclame schermen
Voor het eerst rapporteert de branche cijfers over digitale buitenreclame schermen, denk hierbij aan de vele digitale schermen op treinstations of in supermarkten die je bij One Media kunt inkopen. Over heel 2021 was een kwart van de buitenreclame omzet afkomstig uit programmatic reclameschermen.
Blijvend druk met buitenreclame offertes
Wie denkt dat de komende tijd rustiger wordt qua aanvragen heeft het mis. Zeker de komende tijd zijn we zeer druk met het afhandelen met buitenreclame offertes voor politieke partijen die zichzelf in de aanloop van de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 beter op de kaart willen zetten, hoewel dit uiteraard vooral op regionaal niveau speelt.
Verder herstel out-of-home markt verwacht
In ieder geval verwacht de buitenreclame branche een verder herstel van de out-of-home markt in 2022. Zoals gezegd was buitenreclame één van de hardst geraakte reclamemarkten door corona, en met de verwachting dat de pandemie op zijn einde loopt zal het herstel verder doorzetten. Verder zal digitale buitenreclame in 2022 een extra impuls aan de mediabestedingen geven.