Uit de nieuwste luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek blijkt dat er in de eerste twee maanden van 2022 gemiddeld genomen iets minder lang naar de radio werd geluisterd dan in de vorige meetperiode.
In de periode januari-februari kwam de luistertijd uit op 2 uur en 34 minuten, dit was in de vorige meetperiode 12 minuten langer, namelijk 2 uur en 46 minuten. De gemiddelde luistertijd per radioluisteraar daalde ook, van 4 uur en 27 minuten naar 4 uur en 12 minuten.
Table of Contents
Meeste mensen luisteren NPO Radio 2
Uit de nieuwste luistercijfers blijkt dat de meeste mensen naar NPO Radio 2 luisteren, de publieke muziekzender was marktleider in de meetperiode januari-februari, al wordt het verschil met de hitzender van DPG Media, Qmusic, wel kleiner. NPO Radio 1 heeft ook aanzienlijk meer luisteraars door alle actualiteiten in Oekraïne.
Weekbereik radio blijft hoog
Toch blijft ondanks de opkomst van de verschillende streaming services het weekbereik van radio op een hoog niveau. Zo luisterde in 2021 wekelijks meer dan 81% van de Nederlanders (10 jaar en ouder) naar een radiostation. De ‘doorsnee radioluisteraar’ luisterde het afgelopen jaar gemiddeld naar 2 verschillende radiozenders.
Stijging luistertijd bij 20-34 jaar
Goed nieuws is er voor de radiozenders met luisteraars in de doelgroep 20-34 jaar. Anders dan je misschien zou verwachten steeg de gemiddelde luistertijd per dag in deze doelgroep met zeven minuten naar 231 minuten.
Wat minder verrast is de lange luistertijden bij de oudere doelgroep, want in de doelgroep 50+ wordt de langste luistertijd genoteerd: gemiddeld 274 minuten per dag. Dit is ook meteen de verklaring waarom de regionale publieke omroep relatief hoge marktaandelen scoren, hun luisteraars zijn ouder en drijven dus hun luistertijd (en hierdoor marktaandeel) op.
Steeds meer digitaal radio luisteren
Ook digitale radio luisteren werd in de afgelopen 12 maanden flink meer gedaan. Zo verloor luisteren via de FM 4% en is dit nog goed voor iets meer dan de helft (54%) van het radio luisteren. Ter vergelijking: in 2019 luisterde 63% van de luisteraars nog vooral via FM.
Luisteren via internet bleef dankzij het thuiswerkadvies doorgroeien naar 29%. DAB+ groeide ook iets en is nu goed voor 13%. Overigens nemen vooral 50 plussers de moeite om te investeren in een DAB-radio, wat door de radiostations wordt gepromoot als opvolger van FM.