Je zou kunnen denken dat luchtmaatschappijen voorlopig geen reclame hoeven te maken, want aan mensen die staan te popelen om op vakantie te gaan is geen gebrek. Maar dan is het uiteraard wel zaak dat men voor joúw merk kiest. De marketeers van KLM zijn misschien hierom in beweging gekomen met een commercial die laat zien wat er straks allemaal weer kan.
Reclamebureaus zoeken het succes van een reclamecampagne meestal in de creativiteit, terwijl bedrijven en adverteerders vooral kijken naar doelgroep gerichtheid en merk consistentie met eerdere tv-campagnes. In opdracht van Duitse reclamebureaus zocht een onderzoeksbureau uit wat de tien belangrijkste succesfactoren van een effectieve reclame-uiting zijn.
Table of Contents
10 Gouden regels voor tv-reclame
Net zoals de meeste zaken in marketing, gelden ook voor tv-reclame enkele belangrijke basisregels waar je tv-spot aan zou moeten voldoen. Uit recent onderzoek blijken de onderstaande tien factoren het belangrijkst te zijn, te weten:
- Duidelijkheid
- Originaliteit
- Overtuigingskracht
- Creatieve kwaliteit
- De ‘ik wil ‘m nog 1x zien’ factor
- Relevantie
- Verschil met de concurrentie
- Geloofwaardigheid
- Consistentie
- Activatie-niveau
Creativiteit blijft onmisbaar
Voor reclamebureaus is het bovenstaande lijstje een fijne bevestiging. Want creativiteit blijkt ook bij tv-reclame van groot belang. Mediabureaus adviseren hierom bij een nieuwe tv-campagne alle tien de punten mee te laten wegen om te voorkomen dat een campagne misschien te origineel en te saai wordt of nog erger: ineffectief.
Doelen van effectieve tv-campagnes
Bij tv-campagnes gaat het meestal om de volgende doelen: het realiseren van meer naamsbekendheid, verbeteren van merkimago, meer merkbinding creëren of het verhogen van de koopintentie in de doelgroep.
Hoe maak je een goede tv-commercial?
Het brainstormen over een nieuwe tv-commercial is natuurlijk fantastisch voor ons marketeers. Toch zijn aan deze brainstorm weer basisregels verbonden, die bijdragen aan de effectiviteit van de campagne. De 5 regels die One Media hanteert zijn:
- Meetbare doelstellingen formuleren;
- Goede briefing opstellen;
- Denk aan hoogste attentiewaarde;
- Betrek de doelgroep bij ontwikkeling;
- En tenslotte: test je tv-commercial!
Voorkom deze meest gemaakte fout bij commercials
De meest gemaakte fout is ook in 2021 nog in bijna ieder commercial blok te zien: merken die teveel willen communiceren in hun tv-spot. Dit is zo slecht omdat als de boodschap te ingewikkeld wordt, de consument afhaakt en dus je commercial half of niet heeft gezien. Samenvattend: een goede tv-commercial ontwikkelen zoals de campagne hierboven van KLM is niet eenvoudig, maar een ervaren marketingbureau helpt je hier natuurlijk graag bij.