De NPO is tevreden met de luistercijfers, en terecht: voor het vijfde jaar op rij groeide het aandeel luistertijd van de landelijke publieke radiozenders. De mooiste luistercijfers waren voor NPO Radio 2: de publieke muziekzender was voor de vierde keer op rij de best beluisterde radiozender. Ook trekken de podcasts van de verschillende publieke omroepen steeds meer luisteraars.
Table of Contents
Luistertijdaandeel NPO Radio 1 tot 5
Gekeken naar de gezamenlijke luistertijdaandeel van NPO Radio 1, Radio 2, Radio 4, Radio 5 en NPO 3FM komt het afgelopen jaar gemiddeld uit op 31,6%. Vijf jaar geleden, in 2016, bedroeg dit aandeel nog ‘slechts’ 28,9%.
Top 2000 bereikte 75% van de Nederlanders
De Top 2000 stuwde NPO Radio 2 afgelopen november-december het aandeel naar 16,6% en een gemiddeld luistertijdaandeel van 13,1%. De Top 2000 wordt nog altijd enorm goed gewaardeerd met rapportcijfer 8 en bereikte zelfs 75% van alle Nederlanders (10+). Dit concludeert het representatieve onderzoek dat de NPO door RadioCall heeft laten doen.
Glazen Huis terug bij 3FM
Dat het Glazen Huis bij 3FM terugkeerde legde de publieke jongerenzender ook geen windeieren. Het radio-event zorgde voor een totaalbereik van 6,9 miljoen mensen over alle media-platforms, en dat is 1,2 miljoen meer bereikdan vorig jaar. Het publiek waardeerde Serious Request met een 7,3 als rapportcijfer.
NPO Radio 5 blijft groeien
De publieke omroep senioren in Nederland met NPO Radio 5 en ook deze zender zette in 2021 uitstekende bereikscijfers neer. Zo had Radio 5 in 2021 een gemiddeld luistertijdaandeel van 6%, en dat is 1% meer dan in 2020. Nieuwszender NPO Radio 1 groeide naar 8%, wat zelfs het hoogste aandeel sinds 2005 is.
NPO: ‘Aantrekkelijke radiozenders’
De NPO vindt de luistercijfers die zijn neergezet een geweldig compliment voor alleAan makers. De optelsom van de programma’s van de omroepen levert volgens de NPO-directie aantrekkelijke radiozenders op, die een belangrijke rol spelen in het dagelijks leven van miljoenen Nederlanders.
Meer podcast luisteraars
Naast de radio begeeft de NPO zich ook steeds nadrukkelijker op het podcast domein, met bijvoorbeeld het eerste NPO podcast event in oktober. Het aantal podcast gebruikers groeide van 700.000 in januari naar 750.000 in december, en ook het aantal streams noteerde een stijging van 500.000 (van 2 naar 2,5 miljoen). Overigens groeit het bereik van podcasts over de breedte; een verklaring waarom steeds meer bedrijven podcasts maken. Een hype is het zeker niet meer.