NRC Media en Kees de Koning gaan samenwerken

nrc media podcast

NRC Media investeert de laatste tijd steeds meer in podcast. De uitgever nam ook Sublime FM waardoor NRC Media men over complete studiofaciliteiten en zelfs over een landelijk radiostation beschikt. Door de focus op audio kwam men ook de oprichter van TopNotch tegen: Kees de Koning. Hij is actief met podcast bedrijf De Stroom. Nu maken deze partijen bekend te gaan samenwerken.

Wie is Kees de Koning?

Wat velen niet weten is dat Kees de Koning als 13-jarige al meewerkte aan de jeugdpagina van Trouw. Een mediadier was geboren, want enkele jaren later al werd hij de assistent van Hans Dulfer's radioprogramma bij de VPRO. Het meest bekend is De Koning geworden met TopNotch, waarmee hij vele artiesten in Nederland op de kaart heeft gezet.

‘Zoeken naar verdienmodellen voor podcast'

Tegen Adformatie zegt De Koning dat het voor podcasts nog zoeken is naar verdienmodellen, wat lange tijd voor muziek ook zo was. De Koning geeft aan dat er met podcasts meer ruimte voor creativiteit is, steeds meer mensen podcasts ontdekken en dat de drempel om dingen zelf te maken erg laag ligt.

NRC Media investeert flink in podcasts

De keuze om samen te werken met NRC Media lag voor de hand omdat NRC men ook flink investeert in podcasts. Samen willen NRC en De Koning de autoriteit op het gebied van podcast worden. De Koning zegt verder dat hij met De Stroom in de wereld van podcasts hetzelfde wil betekenen als TopNotch voor muziek betekent. Mediahuis, het moederbedrijf van NRC Media, wordt voor 50% eigenaar van De Stroom.

Podcast advertenties verkopen voor De Stroom

De samenwerking van NRC Media en De Stroom wordt vergelijkbaar met NRC en Sublime FM, het radiostation dat Mediahuis een jaar geleden overnam. Uiteraard gaat de commerciële afdeling van NRC onder andere podcast advertenties verkopen voor podcasts uit het portfolio van De Stroom.

KPN nieuwe sponsor podcast Daniël Verlaan

De twee samenwerkende partijen kunnen meteen een mooi commercieel voorbeeld noemen van hun samenwerking: zo is KPN de inhoudelijke sponsor geworden van Daniël Verlaan's podcast ‘Ik weet je wachtwoord’. Voor KPN, dat steeds meer inzet op cyber security, een zeer logische samenwerking.

Podcasts: een onuitputtelijke bron van niches

Podcasts zijn steeds meer een onuitputtelijke bron van niches, waardoor je zeer relevante content kan koppelen aan precies de juiste adverteerder. Vergelijkbaar met de goede influencer marketing voorbeelden. One Media vertelt je graag hoe podcasts ook jouw merk verder kunnen helpen.