De verkoopmaatschappij van de Publieke Omroep (NPO), de Ster, wil het komende kwartaal meer adverteerders binnenhalen met wat zij noemt een nieuw ‘najaarsaanbod’. Wanneer bedrijven een kwart van hun tv- en radiocampagnes bij de publieke omroep toezeggen, ontvangen zij 10% extra korting.
Table of Contents
Hoge kijk- & luistercijfers
De reclameverkoper van de publieke omroep benadrukt de bijzondere hoge kijk en luistercijfers in het eerste half jaar van 2020. Dit vanwege de coronacrisis uiteraard. Zo’n 70 procent van de best bekeken tv-programma’s kwam van de NPO. Daarbij viel 33 procent van de algehele kijktijd en 30 procent van de luistertijd de NPO ten deel. Kortom, aan de kijkcijfers lag en ligt het niet.
Halverwege het jaar heeft de Ster overigens bijna 30 procent minder reclamegeld binnengehaald op radio en televisie dan in diezelfde periode een jaar geleden. Het bedrag bedroeg 68 miljoen euro, tegenover 95 miljoen in 2019. Ook moet de NPO het zonder EK voetbal stellen helaas.
Online omzet bij NPO in de lift
Wel een belangrijk lichtpunt: de daling zit hem vooral op tv en radio, online zit juist in de lift ten opzichte van vorig jaar. De online reclame omzet bracht het eerste half jaar – in de vorm van bijvoorbeeld banners en online video op alle online kanalen van de NPO – een dikke 2 miljoen euro op. Dit jaar is dat 3 miljoen euro, een keurige groei van 37 procent dus.
Met programma’s zoals Wie is de Mol, de Tour, Nations League, Eredivisie en de Top 2000 is de algehele verwachting dat de NPO in het komende seizoen kan rekenen op zeker 30 procent van de kijk- en luistertijd in de doelgroep 25-67 jaar. Merken en media-bureaus die toezeggen in de periode van 1 september tot en met 31 december 2020 25 procent van hun campagnes bij Ster in te zetten betalen 10 procent minder.
Meerdere flights geen probleem
Overigens maakt het voor de Ster niet uit of het gaat om een eenmalige campagne of meerdere flights. Men geeft aan: “Uiteindelijk gaat het de klant om het optimaal bereiken van de doelgroep tegen de beste prijs. Een aandeel van 25 procent is niet alleen vanuit Ster, maar ook vanuit de klant gezien logisch, als zij de doelgroep – die in het najaar gemiddeld 30 procent van de tijd naar de NPO kijkt en luistert – willen bereiken.” Een mooie aanbieding dus die voor veel adverteerders het nader bestuderen waard is.