De netto omzet van radioreclame is in de eerste zes maanden van 2021 maar liefst 31% omhoog geschoten ten opzichte van de eerste zes maanden van 2020. Door de coronapandemie hielden, zeker in de eerste weken, veel radio adverteerders de hand op de knip. Door de flinke stijging in 2021 zit de radioreclame omzet weer bijna op het niveau van voor de pandemie.
Table of Contents
Omzet radio reclame Q1 en Q2 2021
In de eerste zes maanden van 2019 lag de omzet van reclame op de radio (RAB radiostations) op bijna 97 miljoen euro. In haar halfjaarlijks rapport concludeert het Radio Advies Bureau dan ook tevreden dat radio adverteerders weer volop in radioreclame investeren. Vooral Q2 van 2021 schoot de omzet met 63,7% flink omhoog, in Q1 was de stijging nog slechts 2,3%. Radiocommercials waren met 80 miljoen euro zoals gewoonlijk goed voor het grootste deel van de omzet, non-spot reclame (zoals gesponsorde winacties op radiostations) was goed voor 5 miljoen euro.
Retail grootste radio adverteerder
De belangrijkste branche voor radiostations blijft de retail branche, met daar achteraan financiële dienstverlening en daar achteraan overheid en non-profit. Zeker in het eerste half jaar was in verband met corona veel overheidsvoorlichting te horen op de radiostations, waardoor het Ministerie van VWS de grootste adverteerder was. Op nummer 2 gemeten in reclame-omzet staat A.S. Watson (bekend van de Kruidvat reclamespotjes) en T-Mobile op plek 3.
Gemiddelde luistertijd radioluisteraars
Dat ondanks vele andere opties zoals podcasts en muziekstreaming radio populair blijft, blijkt ook weer uit dit rapport. Zo ligt de gemiddelde luistertijd van radioluisteraars op 4 uur en een kwartier, en dit is gelijk aan de eerste zes maanden van 2020. Vóór de corona pandemie lag de gemiddelde luistertijd zelfs iets lager.
Radiostations mogen vergunningen verlengen
Recent werd bekendgemaakt dat de FM-vergunningen van radiostations voorlopig worden verlengt met een termijn van drie jaar. Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft daarvoor het economisch bureau SEO ingehuurd, die met pittige verleningstarieven op de proppen kwam. Zo zou Qmusic 551.600 euro moeten gaan betalen, Sky Radio 505.800 euro, Radio 538 464.800 euro en Radio 10 ‘slechts’ 17.800 euro.