Voor de zomer gaven de twee grootste commerciële tv-bedrijven RTL Nederland en Talpa Network aan te willen fuseren. De ondernemingsraden van beide bedrijven hebben nu ook hun akkoord gegeven. Dat betekent dat er nog slechts één positief besluit moet vallen, namelijk een goedkeuring van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Table of Contents
Impact adverteren op RTL?
RTL Nederland en Talpa Netwerk geven positief aan dat men verwacht dat het hele fusieproces nog voor de zomer van 2022 kan zijn afgerond, maar het is nog totaal onduidelijk of de ACM dan al haar toestemming heeft gegeven. Zo zijn er in het kader van RTL adverteren zorgen van zowel de adverteerdersbond BvA en diverse mediabureaus, vooral op het gebied van de machtsconcentratie die zal ontstaan. Nu nog kunnen mediabureaus onderhandelen met twee partijen.
Fusiebedrijf RTL & Talpa
Het nieuw te vormen fusiebedrijf van RTL en Talpa heeft straks de volledige zeggenschap over negen traditionele ‘lineaire’ tv-zenders, vier radiostations, populaire websites zoals Buienradar en uiteraard de streamingdienst Videoland. GroupM heeft al aangegeven dat men verwacht dat de fusie niet perse goed zal uitpakken voor adverteerders, maar eerlijkheid gebied te zeggen dat daar pas een oordeel over kan worden geveld als alle plannen duidelijk zijn.
Eigendomsverhouding RTL Group / Talpa
In de nieuwe tv-combinatie zal RTL Group een belang van 70% krijgen en de huidige eigenaar van Talpa – John de Mol – een belang van 30%. De grote vraag die leeft in de markt is wanneer de ACM groen licht geeft, maar woordvoerder Saskia Speelman van waakhond ACM liet weten ‘hier nog niets over te kunnen zeggen’. De twee commerciële tv-bedrijven waren het afgelopen jaar goed voor een omzet van iets meer dan 900 miljoen euro. Na de voorgenomen fusie verwacht men minstens 100 miljoen te kunnen besparen.