Podcasts zijn het afgelopen jaar definitief doorgebroken in Nederland, blijkt uit onderzoek van het Commissariaat van de Media. Vooral in de leeftijd tot 35 jaar wordt er veel meer geluisterd en veel meer bedrijven laten steeds vaker podcasts maken voor deze doelgroep. Niet gek: twee derde van deze doelgroep luistert maandelijks naar ‘on-demand’ audiovormen zoals podcasts.
Table of Contents
Spotify podcast
Spotify blijkt de belangrijkste drager onder de audio apps, maar opmerkelijk genoeg gebruikt een een groot percentage ook YouTube om podcasts te beluisteren. Steeds meer audiomakers laten ook camera’s meedraaien wanneer zij podcasts maken en strikt genomen is Google daarom zelfs hofleverancier van podcast apps.
Google podcast
YouTube is echter vooral een video app en de ontwikkeling van Google Podcasts lijkt stil te staan. Spotify lijkt daarom de enige partij die echt fors investeert in de bouw en exploitatie van het ecosysteem rondom podcasts.
Coronacrisis als aanjager
De coronacrisis blijkt de belangrijke aanjager voor de verdere acceptatie van podcasts onder luisteraars tot 35 jaar. Veel consumenten zijn hun mediatijd anders gaan besteden. De onderzoekers denken dat podcasts een reactie zijn op de digitale korte en in-time berichtgeving en daarom wellicht door een jongere generatie beluisterd.
Podcast voorkeuren
Ook begint zich inmiddels een duidelijk patroon in podcast voorkeuren af te tekenen. Bovenaan staan de shows over specialistischere onderwerpen zoals wetenschap, technologie, media en gezondheid. Net daaronder staan shows over nieuws, politiek en actuele ontwikkelingen.
Betaalde podcasts
De bereidheid om voor podcasts te gaan betalen is niet meegenomen in dit onderzoek. Een ander recent onderzoek (afkomstig van Markteffect) zei hierover dat 8% van de luisteraars wel eens heeft betaald voor podcasts en 39% hiertoe bereid is.