Voor het eerst in de historie overstegen de reclame uitgaven aan online media de reclame uitgaven aan offline media. Dit punt zat er hoe dan ook aan te komen, en veel consumenten dachten dat dit punt allang bereikt was. Niet dus! Tot afgelopen jaar.
Table of Contents
Omslag vond eerder plaats door pandemie
De pandemie is van grote invloed op bovenstaand, het totaal aantal reclame uitgaven daalde flink. Vooral omdat een aantal grote spelers uit de vliegtuig- en reisbranche alle advertentie uitgaven per direct stopen. Terwijl juist zij normaal gesproken een groot percentage van het totale budget aan offline media besteden. Om deze reden heeft de omslag eerder plaatsgevonden dan zonder de pandemie het geval geweest zou zijn.
Daling uitgaven reclamefolders
Ook werd er afgelopen jaar veel minder geld uitgegeven aan reclamefolders voor fysieke winkels, zij moesten natuurlijk een groot deel van het jaar de deuren sluiten. Online advertenties namen juist toe, door de diverse lockdowns werden consumenten gedwongen om online aankopen te doen. Ook doelgroepen die eerder geen aankopen online deden.
Grootste daling bij buitenreclame en bioscoopreclame
De grootste daling in advertentie uitgaven was echter te zien bij buitenreclame en bioscopen. De daling in buitenreclame was niet verrassend, de mobiliteit op straat en in publieke ruimten als gevolg van het thuiswerken nam enorm af, het bereik wat normaal gesproken via dit type media te behalen viel, viel grotendeels weg. Adverteerders annuleerden buitenreclame campagnes en waren voorzichtig met het opnieuw boeken van buitenreclame campagnes.
Bioscopen werden had geraakt door de diverse lockdowns, net als bioscoopreclame. De uitgaven aan bioscoopreclame daalden bijna driekwart.
Ook TV en radio nam af
Naast bioscoopreclame namen ook de uitgaven aan TV en radio af, net als bestedingen aan print media. Deze daling was al enige tijd gaande maar werd versterkt door de corona crisis. Tegen alle verwachtingen in hadden dagbladen het minder zwaar te verduren, de inkomsten namen slechts iets af, met name doordat de reisbranche de hand op de knip hield. Huis-aan-huis bladen zagen daarentegen wel een sterke afname van de advertentie inkomsten.
De verwachting
Hoe de verdeling er dit jaar precies uitziet kunnen we nog niet met zekerheid zeggen. Wel zien we dat de uitgaven over de gehele breedte weer toenemen.
Adverteerders zijn aan de ene kant nog ietwat voorzichtig, maar zijn ook zeker bezig met de hoopvolle toekomst. Diverse grote- en kleine e-commerce bedrijven die tijdens de crisis flink hebben verdiend maken juist de stap van online naar offline, zij hebben online het plafond hebben bereikt.
Nu het vaccinatiepaspoort in zicht is zien we ook steeds meer campagnes van de reisbranche, zowel online als offline. De volledige terugkeer van buitenreclame laat nog iets op zich wachten, waarschijnlijk omdat het bereik wat voorheen te behalen viel nog niet in z’n geheel terug is.