Wie online adverteren wil, komt verschillende programmatic advertising platforms tegen, zoals Xandr. Hierop zijn bijvoorbeeld grote Nederlandse uitgevers als DPG Media en Mediahuis aangesloten. Platforms als Xandr zijn goud waard voor big tech, ze zitten precies op het snijvlak van dataprofielen en (advertentie) verkoop. Microsoft maakt nu bekend Xandr te gaan overnemen.
Table of Contents
Programmatic advertenties online
Het huidige moederbedrijf van Xandr, AT&T, maakt bekend zich na de verkoop te gaan terugtrekken uit de medianiche. Een overnamesom is niet bekendgemaakt, maar het bedrijf zal voor Microsoft behoorlijk wat waard zijn aangezien Microsoft zijn positie in programmatic advertenties in één klap kan versterken en versnellen.
Microsoft vs. Facebook en Google
Hoewel Microsoft al meer dan 20 jaar een speler is op de online advertentiemarkt, is het lang niet zo groot als bijvoorbeeld Facebook met Facebook advertenties en Google met de verkoop van video ads in Youtube en uiteraard de Google Ads bovenaan de zoekresultaten.
Zakelijke advertenties
Overigens heeft Microsoft wel een goede positie in de verkoop van zakelijke advertenties dankzij haar platform van Linkedin. Uit de meest recente kwartaalcijfers van Linkedin blijkt dat de omzet van het zakelijke platform met 61% is gestegen. Microsoft wil in de toekomst ook nadrukkelijker in het videodomein aanwezig zijn, wat duidelijk is te zien aan het pushen van video binnen Linkedin.
Microsoft Advertising
Bij Micosoft Advertising staat een Nederlander aan het roer: Rik van der Kooij. Hij is al sinds 1999 werkzaam voor de techreus uit Seattle. Klaarblijkelijk is de overname Xandr een logisch moment voor een wisseling van de wacht, want Van der Kooij gaat plaatsmaken voor Rob Wilk. Hij werkt sinds 2015 voor Microsoft en werkte eerder voor Yahoo! en Foursquare.
Uiteindelijk is AT&T iets meer dan twee jaar eigenaar van Xandr geweest. Het telecombedrijf kocht Xandr in september 2019 aan voor 1,6 miljard dollar.