Voor veel online marketingbureaus komt het niet als een verrassing dat YouTube in de afgelopen 12 maanden maar liefst 83,7% meer omzet heeft gegenereerd. Daarmee leverden YouTube ads in het tweede kwartaal van 2021 het moederbedrijf Alphabet (Google) 7 miljard dollar op. Adverteerders op YouTube zijn hiermee goed voor meer dan 11 procent van Alphabets totale omzet.
Table of Contents
Online marketing bureaus
Net zoals ons in-house online marketing bureau zag ook CEO Sundar Pichai in het afgelopen kwartaal veel meer online activiteiten in veel werelddelen, wat de omzet van het bedrijf sterk heeft doen stijgen. Ook het feit dat veel marketingbureaus en adverteerders bereid zijn om meer geld uit geven, heeft daaraan bijgedragen. De gehele kwartaalomzet van Alphabet was 61,9 miljard dollar, dit is een stijging van 62 procent ten opzichte van 2020.
Grootste omzetstijging voor zoekmachine advertenties
De grootste omzetstijging kwam van Google Search, de advertenties boven de zoekresultaten in Google. Daar steeg de kwartaal advertentie omzet met 14 miljard dollar tot een slordige 35,85 miljard dollar. De advertentieomzet van het Google Network (advertenties op websites) steeg ook, waardoor Google in totaal met advertenties een dikke 50 miljard dollar binnen heeft gehaald. Dit is een plus van 20 miljard dollar ten opzichte van 2020.
Omzet Google Cloud
De omzet uit Google Cloud zag ook een mooie groei, deze steeg met ruim 50% naar 4,63 miljard dollar. Deze tak noteert overigens nog geen winst; het verlies bedraagt 591 miljoen dollar. Dit kwartaalverlies wordt wel steeds kleiner, want in 2020 ging het nog om 1,426 miljard dollar verlies voor Google Cloud.
Naast Google Cloud zijn ook de ‘Other Bets’ nog verlieslatend. Onder Other Bets vallen bijvoorbeeld de verkoop van internetdiensten, licenties en R&D-services. De omzet uit deze tak bedroeg 192 miljoen dollar; het verlies bedraagt er 1,4 miljard dollar.
Winst Google Services
Alphabet als bedrijf is overigens zeer gezond en winstgevend. Het operationeel inkomen van Alphabet steeg van 6,38 miljard dollar vorig jaar naar 19,36 miljard dollar. De stijging is voornamelijk te danken aan de winst van Google Services (Android, Chrome), die ruim verdubbelde tot 22,3 miljard dollar.