Online marketing: TikTok, Metaverse & livestreaming

tiktok metaverse livestreaming

Het leven van een online marketeer wordt er niet makkelijker op. Privacy vraagstukken leiden tot beperkingen van online tracking mogelijkheden, consumenten zijn kritisch en worden almaar kritischer, en nieuwe technologische ontwikkelingen volgen elkaar snel op. De ene dag werken wij aan succesvolle TikTok campagnes, de volgende dag optimaliseren we een Google Ads campagne of wordt een radiocommercial real time ondersteunt met een display campagne.

In dit artikel behandelen we enkele trends waar wij als online marketingbureau dit jaar een de komend jaren mee te maken krijgen. Ben jij er klaar voor?

Metaverse

Metaverse is de toekomst, Metaverse is een gedeelde virtuele wereld waar mensen allerlei dingen virtueel kunnen doen die zij normaal gesproken face-to-face doen. Denk aan netwerken, film kijken, samenwerken, gamen, shoppen en ga zo maar door.

Inmiddels heeft Nike al geïnvesteerd in de metaverse door de overname van metaverse modebedrijf RTFKT. Ook Facebook is bezig met de ontwikkeling van een virtuele wereld waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. Naar verwachting volgen dit jaar meer bedrijven om waarde te creëren door het zogenaamde first mover voordeel.

Een wereld zonder cookies

Nu Google de deadline van de uitfasering van cookies heeft gezet op 2023 staat dit jaar in het teken van implementatie van nieuwe technieken om toch te kunnen blijven targeten en meten.

Korte video content

Consumenten vragen om korte video content, Facebook en Instagram Reels, TikTok video’s, YouTube Shorts, de vraag naar korte content zal alleen maar verder stijgen naarmate de aandachtsspanne van de consument verder daalt.

Influencer marketing groeit verder

Ondanks het feit dat influencer marketing regelmatig slecht in het nieuws komt blijft deze industrie groeien. Met name door de inzet van micro influencers. Micro influencers hebben een relatief klein publiek, maar wel een betrokken publiek wat vaak leidt tot een positieve ROI.

Influencer marketing beperkt zich inmiddels niet meer enkel tot Instagram, ook YouTube en TikTok worden gebruikt door merken om influencers in te zetten.

Livestreaming

Livestreaming heeft een opmars gekregen door de pandemie, wij verwachten dat dit slechts het begin is. Livestreaming maakt het mogelijk om een product of service te ervaren zonder op een fysieke locatie te hoeven zijn. In Europa is live stream shopping nog klein, maar in China en Japan is het al een stuk gangbaarder.