Online marketing voor makelaars is makkelijker dan je denkt. Veel tools heb je zelf al in handen, je moet ze alleen nog op de juiste manier gebruiken zoals Marketingbureau Amsterdam dat ook zou doen. One Media dook daarom in de wondere wereld van marketing voor de makelaardij.
Table of Contents
Zoektermen in makelaar reviews
Dat je concurrenten bovenin de lokale maps van Google staan is niet helemaal toevallig. Wellicht heeft iemand in de reviews iets geschreven als ‘een echt goede makelaar uit Amsterdam’ of ‘als je een betrouwbare makelaardij in Rotterdam zoekt, bel dan zeker Rob!’ Doordat de zoekwoorden in de reviews zijn geplaatst, ziet Google dit als een extra seintje dat je relevant bent voor de zoekterm en kom je wat hogerop in de maps.
Bedrijfsnamen van makelaars
Zoals je aan dit kaartje voor Amsterdam kunt zien, heeft iedereen Amsterdam in de bedrijfsnaam verwerkt. Als Amsterdam ook in je officiële bedrijfsnaam voorkomt, mag dit gewoon van Google en krijg je er klaarblijkelijk credits voor. Je kunt je voorstellen dat Google minder waarde toekent aan ‘Koops’ dan aan ‘Koops Makelaars’ wanneer iemand zoekt naar een lokale makelaardij. Je bedrijfsnaam optimaliseren voor de zoekterm is dus een inkopper.
Websites van makelaars
Als je nog weinig aan SEO op websites voor makelaars hebt gedaan, kun je lokale pagina’s gaan schrijven. Een specifieke pagina als jansensmakelaar.nl/makelaar-zutphen/ zal doorgaans makkelijker op pagina 1 van de zoekmachines belanden dan een niet-geoptimaliseerde home pagina.
Voorbeeld makelaardij Amstelveen
Zorg als Amstelveense makelaardij dat de titel dan Makelaar Amstelveen wordt getiteld en dat je op pagina minstens 2 keer je zoekterm laat vallen, ondersteund door variaties als ‘makelaardij in Amstelveen’ of ‘Amstelveense verkoopmakelaars’ op de specifieke pagina voor lokale zoekers. Zorg dat de lokale pagina ook minstens 500 woorden telt.
Hoe specifieker, hoe beter
Als je makelaar bent in Amsterdam Oud-Zuid, kun je het beste ook een pagina schrijven met de titel ‘Makelaar Amsterdam Oud-Zuid’. Hoe specifieker, hoe beter: daar houden zoekmachines van. Dit geldt overigens ook voor het adverteren met Google Ads. Als je gaat adverteren op ‘Makelaar Amsterdam’ krijg je ook kliks van mensen die zoeken in de Bijlmer en helemaal geen Oud-Zuid budget hebben. Wees zo concreet mogelijk.
Makelaars, start met schrijven!
Zoals je ziet is er al best veel mogelijk binnen de mogelijkheden van je makelaardij. Zorg in ieder geval dat je meerdere pagina’s schrijft of blogt over je vakgebied of regio, zodat zoekmachines je relevanter gaan vinden voor makelaardij relevante of lokale zoektermen. Neem hiervoor wel ruim de tijd, meestal ga je na 3 tot 6 maanden effect zien van online marketing inspanningen voor makelaars. Al zijn er natuurlijk wél geitenpaadjes waarover we je graag persoonlijk iets over vertellen..