Steeds meer adverteerders kiezen ervoor om hun reclame spot ook online via streams aan te bieden. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers die Screenforce op een rij heeft gezet. De totale markt voor tv reclame groeide in het afgelopen kwartaal met 0,7% tot 171 miljoen euro. Opvallend is dat deze groei volledig is te danken aan de reclamespots op online video channels.
Screenforce verdeeld de markt voor televisie reclame in twee advertentietypen: de traditionele reclamespots in het reclameblok en reclame in of rond tv-programma’s zoals billboards met een korte mededeling: ‘het weer wordt mede mogelijk gemaakt door’. Beide advertentietypen zijn te zien via lineaire kanalen en online. De markt voor de ‘ouderwetse’ reclame is echter nog wel veruit het grootst, maar online is al jaren gestaag aan het doorgroeien.
Table of Contents
Lagere tv & radio reclame kosten
Voor de eigenaren van de zenders zal het een geruststelling zijn dat de reclame-inkomsten weer aan het aantrekken zijn. Vooral in maart, na de coronashock, stopten veel adverteerders direct met adverteren. Na een aantal weken werd echter duidelijk dat hoewel het slecht gaat in veel sectoren, er ook heel veel sectoren zijn zoals webwinkels en supermarkten waar het juist supergoed gaat. Wij zien zelf dan ook partijen die heel slim een tandje bijzetten en profiteren van de lagere tv en radio reclame kosten.
Wat is de omzet van online tv-reclame?
Op de online videoplatformen in Nederland bedroegen de totale inkomsten in het derde kwartaal (Q3 2020) 8.9 miljoen euro. Dit is een stijging van 60% ten opzichte van het vorige kwartaal. Minder goed nieuws is er nog wel voor reclame in de programma’s zelf. Die markt is met een dikke 5% gedaald ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder, maar vaak komt dit advertentietype iets trager op gang, wellicht door de vanzelfsprekende productietijd die met tv-programma’s gemoeid is.
Waarom een media bureau inschakelen?
Benieuwd hoe jij optimaal kunt profiteren van tv-reclame? Het team van media bureau Amsterdam helpt je graag. Wij geven je inzichten over hoe je het meest voordelig precies je doelgroep bereikt via alle bekende Nederlandse mediakanalen. Veel ervaring met reclame inkoop gecombineerd met een goede onderhandelingspositie zorgt ervoor dat je als merk maximaal profiteert.