Out-of-home beleeft digitaal haar tweede jeugd

out of home scherm

Meer en meer adverteerders en mediabureaus zien de voordelen van digital out of home en zijn bijvoorbeeld benieuwd naar de kansen die voortkomen uit de groeiende digitalisering van traditionele outdoor-media. Om in te spelen op de versmelting van on- en offline marketing in het Out Of Home-segment, is er bijvoorbeeld de taskforce Digital Ooh. Ook wordt jaarlijks de verschuiving van traditionele naar digitale media in kaart gebracht.

Digital out of home groeit sterk

Digital Out of Home reclame maakt in Nederland al jaren een indrukwekkende ontwikkeling door. Was het marktaandeel in 2015 nog minder dan 5%, stegen de DOOH uitgaven twee jaar later al met met 116%. Nog een jaar later verdubbelde de groei bijna opnieuw en werd er 90% meer uitgegeven aan deze vooruitstrevende vorm van buitenreclame.

Wat zijn de voordelen van digital out of home?

Er zijn meteen 5 grote voordelen van digitale billboards te benoemen, namelijk: digitaal, datagedreven, dynamisch, gedetailleerd en doeltreffend. Maar je moet je uitingen wel op maat maken voor ieder medium, de juiste gegevens gebruiken en advertentie slots programmatic inzetten. Mediabureaus die aangesloten zijn op de advertentieplatforms kopen bij exploitanten zeer specifiek hun bereik in.

Natuurlijk kun je digitale buitenreclame inzetten om een algemene boodschap bij een breed publiek te laten landen. Maar wanneer je beter wilt opvallen bij een specifieke doelgroep, laat je het reclamebureau brainstormen over slimme koppelingen met simpele externe (niet-persoonsgebonden) datafactoren. Denk hierbij aan het weer, verkeer, nieuws of bekende evenementen. Digitale buitenreclame biedt al deze kansen om in te spelen op de state of mind van het passerende publiek.

Specifieke schermen als micro medium

We zullen het steeds vaker zien: producten en diensten die niet enkel langdurig een compleet schermen netwerk inzetten, maar tevens een paar hele specifieke schermen als micro medium gebruiken. Door nog beter in te zoomen op tijd, plaats, doelgroep en context, vergroten adverteerders namelijk de kans op actie bij de consument. En dát is natuurlijk waar iedere marketeer het voor doet.

Supermarkten benutten al out of home

Een goed voorbeeld hiervan zie je al dagelijks in vele supermarkten. Zij laten op hun digitale schermen hun dagaanbiedingen zien. Maar denk ook aan luchthaven als Schiphol, waar op digitale billboards specifiek voor zonnebrillen wordt geadverteerd bij vertrekkende vliegtuigen richting zonnige oorden. Het zijn slechts twee voorbeelden van de talloze mogelijkheden van digitale marketing in de buitenruimte. Onze consultants vertellen je graag meer.