Out Of Home marketing gaat verder dan het genereren van bereik, naast het bereiken van consumenten wil je namelijk de aandacht trekken. Vooral wanneer zij onderweg zijn.
Out Of Home (OOH) is bij uitstek de manier om merken groter te maken, wat betreft media formaten wordt het niet veel groter dan OOH. Maar grootte zegt niet alles, het gaat om de manier waarop je je OOH campagnes inzet.
Table of Contents
Hoe gebruik je OOH om merken groter te maken?
Als merk wil je top of mind zijn in het hoofd van de consument op het moment dat er een aankoop gedaan wordt. Dit wordt ook wel mentale beschikbaarheid genoemd. Mentale beschikbaarheid is wanneer consumenten spontaan aan jouw merk of product denken.
Stel je hebt een navigatiesysteem nodig, dan denken veel consumenten direct aan TomTom. De mentale beschikbaarheid van TomTom is groot. Onderzoek na onderzoek toont aan dat consumenten veel vaker geneigd zijn te kopen van merken die ze herkennen en nog meer van merken die zij zich actief herinneren.
Kortom, het vergroten van de mentale beschikbaarheid is essentieel om aankoopbeslissingen te beïnvloeden, of dat nu bewust of onbewust gaat.
Een van de manieren om dit te doen is door zoveel mogelijk potentiële klanten gedurende een langere periode te bereiken.
Bereik vs. aandacht
Per dag ziet de Nederlandse consumenten enkele honderden (+/- 300) reclame uitingen. Ik hoef je niet uit te leggen dat er geen capaciteit is om de mentale bereikbaarheid van honderden reclame uitingen per dag te vergroten.
Er is meer nodig dan alleen bereik, en dat is aandacht. Aandacht wordt onder andere gegenereerd door creativiteit. Enkele tips om creativiteit toe te passen binnen OOH:
Beweging
Als mens zijn we geprogrammeerd om beweging te registreren. Pas dit gegeven – indien mogelijk – toe in je OOH campagne. Bewegend beeld kan rekeningen op meer aandacht en vervolgens op meer geheugen codering.
Zie OOH echt als een verlengstuk van je scherm- en online strategieën.
Contextuele relevantie
Een van dé grote voordelen van OOH is dat het niet kan worden uitgeschakeld of overgeslagen. De consument wordt er hoe dan ook mee geconfronteerd.
Een ander groot voordeel is dat OOH adverteerders de mogelijkheid geeft om contextueel relevant te zijn. OOH campagnes kunnen bijvoorbeeld worden afgestemd op de locatie, het tijdstip van de dag of een andere creatieve manier.
Uiteindelijk moeten merken out of the box denken als we het hebben over de inzet van OOH. En vergeet nooit en te nimmer dat consumenten vaak slechts enkele seconden hebben om een merkboodschap in zich op te nemen, maakt je boodschap dus niet al te ingewikkeld.