De overkoepelende organisatie van de Nederlandse out of home markt (Outreach) heeft de meest recente omzetcijfers bekendgemaakt. Hieruit blijkt dat de bestedingen aan out of home media in Q1 2021 opnieuw gedaald is. De afname was 40% vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar. In totaal kwam de omzet uit op 22,6 miljoen euro.
Table of Contents
Minder daling bij digital out of home
Uiteraard is de daling goed te verklaren. Zo was het eerste kwartaal van vorig jaar nog goeddeels zonder de beperkende coronamaatregelen. Bij digital out of home was de daling met 26% minder dan bij de meer traditionelere out home typen, waar met een daling van 47% meer werd ingeleverd in vergelijking met dezelfde periode in 2020.
Record percentage voor digitale billboards
Overigens nam het aandeel van digitale billboards van 34% naar 42%, en dit is meteen het hoogste percentage tot nu toe. Met de cijfers van het eerste kwartaal van 2021 kan de reclamemarkt tevens de balans van het coronajaar opmaken. Zo daalde het totaal aan buitenreclame gespendeerde budget met 83 miljoen euro naar 123,4 miljoen euro in de periode Q2 2020 – Q1 2021. Digital leverde hierbij 30 miljoen in en de traditionele buitenreclame zo’n 53 miljoen in dit coronajaar.
Beter Q2 verwacht voor out of home
De markt is echter positief over 2021 en de opvolgende jaren. Zo is de teneur dat met alle verwachte versoepelingen van het kabinet dat er in het tweede kwartaal van 2021 een verder herstel van de markt zichtbaar wordt. Daarbij is volgens Outreach ook de verwachting dat het aandeel van digital out of home weer verder zal toenemen.