Pinterest Ads vs. Facebook Ads

pinterest ads vs facebook ads

Facebook en Pinterest behoren tot de meest populaire social media platforms. Dit maakt het aantrekkelijk voor bedrijven om hier aanwezig te zijn middels advertenties.

In dit artikel bespreken we de verschillen en de voor- en nadelen van beide platforms.

Pinterest advertenties

Pinterest is in de eerste plaats een zoekmachine. Een ander type dan we gewend zijn maar de manier waarop het platform gebruikt wordt is om iets te vinden. Of het nu gaat om outfit inspiratie, interieur- of kookideeën, op Pinterest vind je het allemaal.

Als het gaat om advertenties op het platform, profiteren bedrijven van de herhaalde plaatsingen van advertenties. De manier waarop Pinterest is opgebouwd zorgt ervoor dat consumenten advertenties vaak meerdere keren tegenkomen in verschillende formaten. Hoe vaker ze de advertentie zien, hoe groter de kans dat ze overgaan tot actie.

Een ander groot voordeel van Pinterest is het gemak waarmee je content kunt delen. Gebruikers kunnen de zogenaamde ‘pinnen’ delen via privé berichten, pinnen op hun ‘borden’ plaatsen en interacteren met pinnen door ze te ‘liken’ of erop te reageren.

Bedrijven kunnen hier slim op inspelen door deelbare advertenties te creëren. Met deelbare advertenties bedoelen we advertenties die een grotere kans hebben om gedeeld te worden. Dit zijn over het algemeen advertenties die niet op advertenties lijken. Een modemerk kan bijvoorbeeld outfit inspiratie inzetten als advertentie in plaats van een product afbeelding. Vervolgens kunnen ze het product waar het om gaat taggen in de pin die gebruikers hopelijk en masse delen.

Facebook advertenties

Facebook is in tegenstelling tot Pinterest geen zoekplatform maar een sociaal platform.
Facebook maakt interactie met bedrijven makkelijk, wat resulteert in het feit dat er vaker ‘geliked’ en gereageerd wordt op Facebook posts en advertenties dan op Pinterest pins en advertenties.

Daarnaast is het via Facebook ontzettend makkelijk om contact te leggen met bedrijven achter advertenties.

Pinterest advertenties versus Facebook advertenties

Zowel Pinterest als Facebook hebben hun voordelen. Welk platform voor jou het beste werkt hangt er vanaf.

Facebook is socialer dan Pinterest. Facebook is waar je naartoe gaat om te communiceren met vrienden en familie. Pinterest is waar je inspiratie voor jezelf verzamelt.

Hoewel beide platforms sociale elementen hebben waarmee gebruikers met elkaar kunnen communiceren, regeert Facebook in deze categorie. Pinterest wijkt af van het idee van leuk vinden en reageren, hoewel het platform deze functies wel aanbiedt.

Facebook gedijt op likes, comments en shares. Pinterest richt zich op persoonlijk pinnen met berichten en vele functies om ‘pins’ te delen.

Als je in een snel veranderende industrie werkt, is Facebook misschien beter op het gebied van adverteren en vice versa. Facebook statussen veranderen snel. Berichten die gebruikers delen, worden door elke vriend waarschijnlijk maar één keer gezien, als ze al één keer gezien worden.
Pinterest toont herhaaldelijk dezelfde pinnen, de kans is groot dat dezelfde persoon een pin meerdere keren ziet.

Verwachte resultaten

Draai je een succesvolle campagne op Pinterest dan is de kans groot dat je niet alleen directe resultaten ziet uit de campagne maar ook indirecte resultaten zoals meer volgers. Een dergelijke boost op Facebook zien we minder.

Een ander verschil is dat Pinterest in tegenstelling tot Facebook advertenties ook na de promotietijd nog een boost kan geven. Als het algoritme merkt dat een bepaalde advertentie populair was, duwt het de advertentie naar de top van de zoekresultaten.

Als je op zoek bent naar mogelijk langdurig resultaat, is Pinterest het proberen waard. Als je korte klappen wilt maken ga dan voor Facebook.

In lijn met bovenstaand is de potentie op viraliteit. Hoewel de kans klein is, is er altijd een mogelijkheid dat een van je advertenties viraal gaat. Berichten die viraal gaan op Facebook, duren niet lang. Een bericht dat de ene dag viraal gaat, kan de volgende dag volledig irrelevant zijn. Op Pinterest kunnen virale berichten echter maandenlang viraal blijven.

Algoritme updates

Een ander aspect waar je rekening mee kunt houden voor je ervoor kiest om op een bepaald platform te gaan adverteren is de kans op algoritme updates. Facebook staat erom bekend constant algoritme updates door te voeren die ervoor kunnen zorgen dat je opnieuw moet onderzoeken en testen wat wel / niet werkt.

Pinterest voert daarentegen veel minder frequent algoritme updates door.

Advertentiekosten Facebook vs. Pinterest

Sec gezien is Facebook goedkoper dan Pinterest. Dit is echter iets te kort door de bocht, de levensduur van advertenties op Pinterest is namelijk langer dan de levensduur van advertenties op Facebook.

Facebook plaatst je advertentie voor minder dan Pinterest, maar je krijgt niet de bekendheid die Pinterest biedt. Facebook biedt onmiddellijke blootstelling, terwijl Pinterest geleidelijke blootstelling geeft.

Om een goed beeld te krijgen van de resultaten van beide platform is het verstandig om campagnes te evalueren over een langere termijn dan simpelweg de looptijd van de campagne.