Pinterest is gemaakt om te winkelen. Letterlijk. In tegenstelling tot andere social media platforms die zijn gebouwd rond updates en feeds, is Pinterest gebouwd rond pins en borden. Formaten die bedoeld zijn om producten en ideeën te ontdekken.
Wil jij op Pinterest adverteren? Lees dan snel verder!
Table of Contents
Pinterest gebruikers wereldwijd
De eenvoudige opbouw van het platform, heeft het platform ontzettend populair gemaakt bij de hedendaagse consument. Wereldwijd heeft Pinterest honderden miljoenen gebruikers.
Pinterest gebruikers Nederland
In Nederland heeft het platform zo’n 3,5 miljoen gebruikers. Deze bevinden zich voornamelijk in de leeftijdscategorie 18 tot 44 jaar en zijn hoofdzakelijk vrouwen (70%).
Een groot deel van de gebruikers gebruik Pinterest om te winkelen en om nieuwe dingen te leren en te ontdekken.
Pinterest adverteren kosten
De gemiddelde kosten van adverteren op Pinterest liggen tussen de €0,004 en €0,75 respectievelijk per impressie en per klik.
Kosten Pinterest adverteren | Vanaf kosten per actie | Vanaf kosten per 1.000 |
Merkbekendheid (per weergave) | vanaf €0,004,- | vanaf €4,- |
Verkeer naar de website (per klik) | vanaf €0,75,- | vanaf €750,- |
De kosten in bovenstaande tabel zijn ter indicatie, daadwerkelijke kosten kunnen afwijken. Zoals bij de inzet van elke nieuwe campagne en/of platform is het altijd een kwestie van testen en optimalisatie om uiteindelijk tot het beste resultaat te komen. Het duurt even voor je de stip aan de horizon bereikt.
Voordelen Pinterest adverteren
Pinterest is ideaal om awareness (bewustwording) te creëren. Dit kan door middel van organische pins, maar ook liever nog zet je zowel organische als betaalde formaten in om een groter bereik te genereren.
Naast het opbouwen van awareness realiseren ook steeds merken zich dat Pinterest adverteren kan leiden tot sales. Hierover verderop meer. Goed om te weten, adverteren op Pinterest wordt zowel gedaan door B2C als B2B bedrijven.
Pinterest tips
Op het moment dat je wil gaan adverteren op een nieuw platform is het goed om even kort stil te staan bij de manier waarop gebruikers interacteren met het platform. Wat biedt het platform, waar zijn gebruikers naar op zoek en op welke manier kan jij content bieden dat hierop aansluit.
In het geval van Pinterest wordt het voornamelijk gebruikt als bron van inspiratie, om nieuwe dingen te kopen maar zoals we al eerder aanstipten, ook om nieuwe dingen te leren. Zorg dat jij de nieuwsgierigheid van Pinterest gebruikers weet aan te wakkeren, creeer boeiende content en bied indien mogelijk context. Hieronder enkele tips:
- Creëer content rond seizoenen en speciale momenten
- Communiceer wat je producten uniek maakt
- Een pin met ‘nieuw’ in de tekst dragen meer bij aan naamsbekendheid
- Een merknaam in de eerste regel zorgt voor meer naamsbekendheid
Het fijne van Pinterest voor adverteerders is dat het niet alleen wordt gebruikt ter inspiratie. Pinterest beïnvloed aankoopbeslissingen. Het merendeel van de gebruikers geeft aan zich regelmatig tot Pinterest te wenden wanneer zij een aankoopbeslissing moeten maken. Zorg dat jouw advertentie onder de aandacht komt op het moment dat je doelgroep een aankoopbeslissing gaat maken.
Dit kan bijvoorbeeld door een conversie campagne op te zetten. Met een conversie campagne richt je je op Pinterest gebruikers die het meest geneigd zijn een aankoop te doen, we hebben het hier over actieve en betrokken gebruikers waarvan we weten dat zij in het verleden een aankoop hebben gedaan op basis van een Pinterest aanbeveling. Om de kans te vergroten dat hun volgende aankoop jouw product is, zorg je er in ieder geval voor dat je landingspagina’s snel en consistent zijn en dat het voltooien van een aankoop of je site of app eenvoudig is.
Pinterest targeting en optimalisatie
Zoals bij iedere online campagne is targeting een essentieel onderdeel van je campagne planning. Maakt gebruik van de targeting mogelijkheden die Pinterest biedt:
- Gebruik criteria zoals interesses en zoekwoorden om de juiste doelgroep te bereiken
- Gebruik de Pinterest-tag om je inspanningen te meten
- Kijk of je inspanningen op het platform elders leads genereren
- Creëer content om consumenten onderweg te bereiken, gebruikers bekijken regelmatig hun Pinterest borden wanneer zij in een fysieke winkel staan
En test met verschillende doelgroepen, alleen met behulp van testen kom je stap voor stap verder.
Wil jij beginnen met adverteren op Pinterest?
Onze social media specialisten helpen je graag op weg. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Wij zijn bereikbaar via info@onemedia.nl
Ook voor andere branding, web, online advertising, internet marketing, digital marketing en content marketing services ben je bij ons aan het juiste adres. Wij helpen graag met podcast, Twitter, TikTok, Google, Instagram en Facebook advertenties.
Welke mogelijkheden biedt social media marketing en is het slim om Pinterest adverteren te combineren met andere social media kanalen?
Afhankelijk van je budget, doelgroep en doelstellingen zullen wij adviseren om enkel Pinterest in te zetten of dit te combineren met andere kanalen. Dit kunnen online kanalen zijn, maar ook offline kanalen behoren tot de mogelijkheden.
Social media marketing biedt verscheidene mogelijkheden, wij zetten het in om naamsbekendheid te genereren maar ook om website verkeer te trekken en conversies te realiseren.