Pinterest introduceert een lichaamstype filter op basis van Artificial Intelligence (AI) / Kunstmatige Intelligentie (KI). Op deze manier proberen zij de inclusiviteit van het platform te verbeteren en de betrokkenheid te vergroten.
Tot enkele jaren geleden was Pinterest het ‘sukkeltje’ onder de social media platforms, er werd weinig tot geen geld verdiend aan advertentie inkomsten en ook het aantal gebruikers lag ver achter bij platforms als LinkedIn, Twitter, Instagram en Facebook.
Inmiddels heeft Pinterest de advertentie inkomsten flink weten op te schroeven, dit zal je vast niet ontgaan zijn als je zelf een actieve gebruiker bent van het platform. Ook met de introductie van nieuwe technologieën geven zij andere platforms regelmatig het nakijken.
Al sinds 2018 stelt Pinterest zich als doel om een positieve, diverse en inclusieve ervaring te bevorderen. Nu met een lichaamstype filter, eerder ook al met het bieden van de mogelijkheid om te filteren op huidtinten en haartypes.
Table of Contents
Lichaamstype filter met KI / AI
De nieuwe technologie met behulp van KI heeft als doel het vergemakkelijken van aankoopbeslissingen van consumenten. Wat naar verwachting zal leiden tot een toename van het aantal conversies via het platform. Het verhogen van het conversiepercentage op het platform zal vermoedelijk nieuwe adverteerders aantrekken.
Dames- en trouw mode
De tool zal in eerste instantie beschikbaar worden gesteld voor dames- en trouwmode en werkt als volgt: de tool stelt gebruikers in staat hun zoekresultaten te filteren op basis van verschillende lichaamstypes. Zo zien gebruikers direct hoe een bepaald item bij hun lichaamstype past. Een hele andere ervaring dan het zien van veelal slanke modellen die het gemiddelde lichaamstype van de maatschappij niet vertolken.
When you don’t feel represented, it’s hard to feel inspired aldus Pinterest.
De filter is momenteel beschikbaar in de volgende landen, maar zal spoedig wereldwijd beschikbaar zijn:
- Australie
- Canada
- Ierland
- Nieuw-Zeeland
Pinterest Nederland: gebruikersaantallen
Zo’n 3,5 miljoen Nederlanders hebben een account bij Pinterest, 1 miljoen van hen gebruiken het platform op dagelijkse basis. De doelgroep van Pinterest is overwegend vrouw (70%).
Een derde van hen is tussen de 18 en 29 jaar oud, iets minder dan een derde is tussen de 50 en 64 jaar oud. De leeftijdsgroepen 30-39 jaar en 40-49 jaar vertegenwoordigen ieder zo’n 20% van de gebruikers.
Populaire categorieën onder vrouwen op Pinterest zijn:
- Eten & drinken
- DIY (doe-het-zelf)
- Interieur
- Mode
- Trouwen
- Haar & beauty
Adverteren op Pinterest in 2024?
Valt jouw product / service binnen een van bovenstaande categorieën? Dan kan het de moeite waard zijn om in 2024 een deel van je marketingbudget in te zetten op Pinterest. Laat ons je helpen! Wij zijn te bereiken op info@onemedia.nl