Het van huis uit Deense podcast platform Podimo is deze week ook in Nederland gelanceerd. De grootste USP van Podimo is dat het bedrijf de inkomsten van het platform gaat delen met de podcast makers die hun podcasts er exclusief gaan aanbieden.
Table of Contents
Apple en Spotify
Het zal voor Podimo geen makkelijke reis worden, met relatief sterke lokale spelers in Nederland zoals Dag & Nacht en uiteraard Spotify dat op dit moment het dominante podcast platform wereldwijd is. Ook Apple timmert nog redelijk aan de weg op podcast gebied.
“Het zal voor Podimo geen makkelijke reis worden.”
Podcast aggregators
De Podimo app werkt niet veel anders dan andere podcast aggregators. De app weet welke podcasts een openbare RSS-feed uitzenden en neemt deze mee in haar bestand. Podcast producenten kunnen vervolgens in de backend van Podimo hun productie claimen, de informatie verder verrijken en uiteindelijk aanspraak maken op inkomstendeling.
Geen podcast reclame
Doordat de podcast markt competitief is moest Podimo wel met een onderscheidend aanbod komen: aangesloten podcast makers krijgen 50% van de abonnementsgelden die Podimo opstrijkt. De app biedt trouwens geen opties tot podcast reclame voor mediabureaus aan, want Podimo werkt met een abonnementsmodel van vermoedelijk €5 per maand en is dus volledig reclamevrij.
Ervaren online audioman
De ondernemer aan het roer van Podimo kan een ervaren online audioman genoemd worden. Het is Morten Strunge, een ondernemer en investeerder die eerder als CCO betrokken was bij het tamelijk succesvolle Storytel, een bedrijf dat is gespecialiseerd in audioboeken. De insights uit die periode neemt hij dus mee naar Podimo.
‘Podcast Originals’
Hoewel de podcast app nieuw in Nederland is, zijn ze bij Podimo al wel actief in Duitsland, Spanje, Noorwegen en thuisland Denemarken. Volgens Strunge lopen er op dit moment diverse gesprekken met Nederlandse podcastproducenten over exclusieve producties. Met dergelijke ‘podcast originals’ wil men het Netflix-succes naar het podcast domein trekken.
Nieuwe podcast initiatieven
One Media kijkt altijd sceptisch naar nieuwe podcast initiatieven, omdat het gewoon lastig blijkt om door de muur van Spotify en Apple te breken. Desondanks moeten we toegeven dat Podimo een dappere poging waagt, al was het maar dat het podcast bedrijf de afgelopen drie jaar zo’n 100 miljoen euro bij investeerders wist op te halen.