Podcasts waren ook in 2023 onverminderd populair, niet alleen het aanbod is enorm gestegen, ook het aantal luisteraars groeit gestaag.
De podcastindustrie wordt langzaam maar zeker volwassen, wij durven te zeggen dat we aan de vooravond van een aantal grote verschuivingen staan. Verschuivingen door veranderende publieke voorkeuren, technologische ontwikkelingen, een grotere behoefte aan verbinding en de wens van de individu om te blijven leren.
Table of Contents
Educatieve podcasts
Educatieve podcasts winnen aan populariteit, met name onder een jong hoogopgeleid publiek. Podcast luisteraars willen leren, op de hoogte blijven en geïnspireerd worden.
Dit type podcasts is echter anders dan het klassieke onderwijs, het is een combinatie van leren en plezier, ook wel ‘edutainment’ genaamd.
Podcasts mentale gezondheid
Het zal je niet verbazen dat ook het aantal podcasts omtrent mentale gezondheid toeneemt. De toegenomen aandacht voor geestelijke gezondheid en de maatschappij breed zal ook tot uiting komen in de podcasts. Podcasts over geestelijk welzijn zullen aan populariteit winnen door een toevluchtsoord te bieden aan mensen die op zoek zijn naar begeleiding, inzichten en verhalen die de vaak uitdagende trajecten van de geestelijke gezondheid belichten.
Dit type podcast sluit aan bij uitdagingen waarmee millennials en gen Z mee worstelen: manieren om met stress om te gaan, te ontspannen en andere uitdagingen van deze tijd het hoofd te bieden.
Kunstmatige Intelligentie & podcasts
Artificial Intelligence (AI), oftewel Kunstmatige Intelligentie (KI) zal voor grote verschuivingen zorgen binnen de podcast industrie. Met name de mogelijkheid om te personaliseren en de manieren waarop er inkomsten worden gegenereerd.
Met AI kunnen makers van podcasts efficiënter content maken, aanbevelingen personaliseren en de luisterervaring optimaliseren, waardoor de betrokkenheid en loyaliteit van het publiek uiteindelijk wordt versterkt.
Ook kan AI ervoor zorgen dat advertenties perfect aansluiten bij het type podcasts wat geluisterd wordt, wat naar verwachting zal leiden tot een effectievere manier om inkomsten te genereren.
Al met al zal deze naadloze aansluiting voor een uitzonderlijke luisterervaring zorgen.
Advertentie modellen
Hoe populairder een bepaald medium, hoe creatiever men wordt in het genereren van inkomsten. Naar verwachting zullen podcastmakers in 2024 met nieuwe manieren om inkomsten te genereren komen.
Hoewel traditionele reclame en merksponsoring nog steeds de belangrijkste inkomstenbron zijn, wint het abonnementsmodel terrein.
Live interactie
Podcasting met publiek wordt steeds populairder, en dat niet alleen, interactie met het publiek zien we ook steeds vaker. Hiermee worden podcasts tweerichtingsverkeer in plaats van eenrichtingsverkeer.
Samenvattend kan worden gezegd dat de wereld van podcasting steeds geavanceerder wordt, zowel qua inhoud als qua inkomsten. Om te slagen, moeten podcastmakers zich concentreren op de betrokkenheid van het publiek, het creëren van strategische inhoud en meerdere inkomstenstromen.
Adverteren in een podcast in 2024?
Overweeg jij te adverteren in een podcast in 2024? Bijvoorbeeld in de podcast van Marc-Marie en Isa, de podcast van Maarten van Rossum of een van de vele anderen? Neem dan contact met ons op via info@onemedia.nl om de (vele) mogelijkheden te bespreken.