Politieke partijen kiezen vooral TV & buitenreclame

Nederlandse politieke partijen hebben in de aanloop naar de verkiezingen het meest geïnvesteerd in tv reclame en buitenreclame. Dit blijkt uit de meest recente cijfers van Nielsen. In totaal gaven de partijen (bruto) 13,7 miljoen euro aan reclame uit in de eerste 10 weken van 2021.

Het bedrag komt daarmee fors hoger uit dan bij de vorige Tweede Kamer verkiezingen, toen de bestedingen in totaal 9,4 miljoen euro bedroeg. Voor de cijfers zijn online advertenties via publishers meegenomen, maar de social media en search ads zijn uitgezonderd.

D66 grootste politieke adverteerder

De trend die is te bespeuren is dat de meeste partijen de advertentiekraan verder open hebben gezet. D66 viel daarbij extra op: zij gaven in 2021 ruim 3 miljoen euro aan reclame uit, waar dit in 2017 nog een goede 2 miljoen euro bedroeg. In dat jaar was de VVD nog de grootste adverteerder, dit jaar is de partij van Mark Rutte goed voor de tweede plaats met 2,6 miljoen euro aan reclame.

Groeiers in reclamebudget

Grote groeiers in reclamebudget waren verder FvD en GroenLinks. FvD had volgens Adformatie een ruim budget van zo’n 1,6 miljoen euro, dit was in 2017 iets meer dan 25.000 euro. GroenLinks gaf ruim 0,7 miljoen euro uit, terwijl men in 2017 nog geen 50.000 euro aan reclame inkocht. De Christelijke partijen ChristenUnie en SGP gaven juist minder uit in 2021 ten opzichte van 2017.

TV reclame populairst

De meeste gezamenlijke reclame gelden vloeiden naar tv-reclame. Hier werd bruto 7,2 miljoen euro geïnvesteerd. Buitenreclame is op een goede tweede plek te vinden met iets meer dan 2,5 miljoen euro aan out-of-home advertenties. Daarna waren de radio en de dagbladen populaire platforms om op te adverteren.

Social en search: 2,3 miljoen euro

Nielsen heeft in zijn analyse social media en search ads dus niet betrokken. Facebook en Google kwamen namelijk samen met een rapport, en daarin concludeerde men dat van half december tot en met vorige week zo’n 2,3 miljoen euro aan reclame is uitgegeven. Daarbij is gekeken naar partijen die volgens Peilingwijzers goede kanshebbers op een zetel waren.

Transparantierapport

Google houdt overigens een transparantierapport bij over advertentie bestedingen van politieke partijen. Hierin is af te lezen dat het totaal geïnvesteerde bedrag bij het bedrijf 940.500 euro bedraagt over een periode van 2 jaar.

Bruto reclame tarieven

Aangetekend moet worden dat Nielsen enkel bruto tarieven registreert. Niet zelden wordt er tussen de 50% en 75% korting berekent, waardoor de netto tarieven die de partijen hebben betaald veel lager kunnen zijn.