Waarom PR bureau Amsterdam al 20 jaar een begrip is? PR is de voorloper van influencer marketing. Het is ‘gekregen’ marketing, de sterkst denkbare communicatie vorm – mits goed uitgevoerd, natuurlijk. Ga maar na: wat is er sterker dan een positief verhaal van een journalist of andere derde partij over jouw product of dienst middels een betrouwbaar nieuwsmedium? En dat is wat One Media dagelijks doet voor tientallen Nederlandse en Belgische bedrijven.
Table of Contents
Wat is een PR bureau?
Wat is een PR bureau eigenlijk? PR staat voor Public Relations en een PR bureau onderhoudt publieke relaties. In de praktijk onderhoudt een PR bureau relaties voor bedrijven, stichtingen en overheden. Er zijn echter ook PR bureaus die relaties onderhouden voor privé personen als influencers, muzikanten en publieke personen.
PR-bureau betekenis
PR bureau betekent letterlijk een bureau voor publieke relaties. Het PR bureau zorgt ervoor dat de relaties tussen jouw merk en jouw klanten goed worden onderhouden. Voor nieuwe / jonge merken betekent het vaak dat er nog geen relaties zijn. Een PR bureau zorgt ervoor dat deze relaties ontstaan. Veel bedrijven zijn zelf te druk voor het consistent opbouwen van klantrelaties, een PR bureau biedt dan uitkomst.
Veel kranten, klanten of bekende Nederlanders en influencers zitten overigens niet per sé te wachten op jouw boodschap. Ze worden dagelijks van alle kanten bestookt door PR bureaus. Het verleiden van deze media vereist de nodige creativiteit in de vorm van pers-events, persoonlijke contacten, het uitnodigen van reacties of perslanceringen op locatie. Fashion PR bureaus geven bijvoorbeeld feestjes in showrooms, waar BN’ers en influencers graag op af komen. De publicaties hierover genereren vanzelfsprekend de gewenste buzz.
Wij als PR agency zijn dagelijks bezig met het overtuigen van celebrities, influencers en media met bereik. Zie events, PR feestjes en contactmomenten als dates. Na de eerste date weet je nog niet of het de liefde van je leven is, maar je hebt al wel een goede eerste indruk. Vooral die eerste indruk is belangrijk. Als er een goede relatie ontstaat levert dit een win-win situatie op. De influencer heeft een leuke avond, en belangrijker: de juiste foto’s gescoord. De volgende keer kan jouw merk hem of haar inschakelen voor een andere promotie.
Wat kost PR inclusief een persbericht?
Wanneer je regelmatig, bijvoorbeeld maandelijks, in het nieuws wil komen is ons maandelijkse PR abonnement van €1.500 het voordeligst. Aangezien PR werkzaamheden op uurbasis worden berekend, hangen de exacte kosten van PR campagnes af van jouw specifieke niche en competitie.
PR bureau kosten | Eenmalig vanaf | Maandelijks vanaf |
Persbericht | €1.000,- | €500,- |
Strategisch communicatieadvies | €1.500,- | €750,- |
Crisiscommunicatie | €2.500,- | €1.250,- |
PR bureau influencers
One Media is al een tijdje bekend als PR bureau voor influencers, maar niet alleen social influentials krijgen onze persberichten. Denk bijvoorbeeld aan (web) redacties, journalisten en uiteraard vele fashion bloggers. Maar laten we eerlijk zijn: de helft van de persberichten worden niet gelezen. De reden is simpel: omdat ze niet interessant of aantrekkelijk genoeg zijn voor de ontvanger. Een capabel public relations bureau huur je dus niet louter in voor een persbericht, maar zeker ook voor een uitgekiende PR distributie ervan.
Het PR bureau zorgt niet alleen voor een goed persbericht, maar ook voor een uitgekiende PR distributie.
Hiervoor moet het PR bureau iedere dag netwerken, WhatsAppen, bellen met vele relaties. Soms zelfs zonder reden, want je wilt niet de naam hebben dat je alleen belt wanneer je iets van iemand wil. Hier gaat enorm veel tijd inzitten. Vooral journalisten bellen amper terug, en ook bloggers en influencers hebben aan aandacht geen gebrek. Nu je weet hoeveel werk erin gaat zitten begrijp je waarom bedrijven veel lastiger een artikel in de krant krijgen, dan een creatief PR bureau met zijn netwerk.
Wat doet ons public relations bureau?
Wat doet een public relations bureau zoals One Media? Om te beginnen hebben veel Nederlandse PR bureaus een core-specialiteit. Zo zijn er bureaus die veel succes hebben met influencers en bloggers, via traditionele media (radio, kranten en televisie) of juist in een niche gespecialiseerd zijn. Zo zijn er PR bureaus in de Benelux die zich gespecialiseerd hebben in bijvoorbeeld beauty & fashion (MaisonPR), corporate communicatie (De Wolven), DJ’s (The Media Nanny) of storytelling (Glasnost).
Onze public relations agency werkt naast haar vaste team van 7 vaste PR consultants verspreid over Nederland en België met een tiental freelance PR specialisten, waarmee wij 95% van de niches in Nederland hebben afgedekt. Ons full service bureau is gespecialiseerd in zowel native advertising, digital marketing als storytelling, en we doen dit op traditionele media of social media, of een combinatie ervan. Er is niet één toverformule en we schrikken niet snel van een opdracht. We kunnen altijd Doutzen Kroes proberen te bereiken (maar of ze reageert is punt 2.. ;-).
PR agency
Het onderhouden van public relations en het schrijven van persberichten met de juiste call to action is maar een klein onderdeel van een PR agency. Vooral het uitwerken van een gedegen strategie en het opstellen van en relevante perslijst vergt veel tijd. Maar denk ook aan de creatie van beeldmateriaal en de persrelaties te woord staan over jouw product of (e-commerce) dienst. Omdat wij al deze diensten verzorgen wordt One Media ook wel een full service PR agency genoemd.
Verder zijn onze consultants in de weer om het bestande netwerk uit te breiden met nieuwe invloedrijke personen of bekende Nederlanders. Daarnaast worden wij regelmatig gevraagd om barter deals op te zetten, reclamezendtijd in te kopen of goodies te verzenden. Voor veel van deze taken kunnen wij vertrouwen op de specialisten van ons in-house media bureau.
Persbericht versturen
Zoals je merkt heb je een PR bureau voor de lange termijn. Want naamsbekendheid bouw je niet in één dag op. Maar met een goede PR strategie en een nauwkeurig uitgevoerd mediaplan kun je in 3 tot 6 maanden tijd wel superveel potentiële klanten en relaties opbouwen. Zomaar een persbericht versturen naar een gekregen perslijstje uit 2011 heeft dus weinig zin. Het PR bureau van One Media zorgt voor die lange termijn relatie met waardevolle contant voor relevante free publicity.
PR bureau Amsterdam
One Media – het PR bureau uit Amsterdam – maakt jouw merk zichtbaar tussen al die andere merken, dankzij een uitgekiende free publicity strategie. Dagelijks vechten vele merken om gratis aandacht, en dan is het zaak om net dat wat creatiever en slimmer te zijn zodat jouw persbericht wel de voorpagina haalt. Dit bereik je doorgaans eerder met een ervaren PR agency, dan met een PR freelancer of marketing manager die net voor zichzelf is begonnen. Als PR team delen hun relaties met elkaar, waardoor je direct toegang hebt tot een enorm netwerk aan bloggers, influencers en journalisten. We vertellen je graag over onze vele cases.