Een beetje influencer is niet vies van een filtertje. Sterker, filter-op-filter was heel lang de trend in social media land. Toch raken ‘neppe’ influencers steeds meer uit de gratie, en Ogilvy is het eerste pr-bureau dat zelfs publiekelijk meldt dat zij sowieso niet meer willen samenwerken met social influencers die hun beelden met filters oppoetsen.
Table of Contents
Bekendste PR bureau ter wereld
Volgens de bekendste public relations agency ter wereld wil men de merken waarvoor het PR doet niet meer laten samenwerken met influencers die systemetische mentale gezondheidsschade kunnen toebrengen.
Jongere social media gebruikers
Volgens Ogilvy bestaat ‘het perfecte plaatje niet’, en dus ook niet bij de gewone mensen die als influencer tegen betaling merkambassadeur zijn. Ogilvy wil daarom niet samenwerken met influencers die dat beeld in stand houden. Vooral bij jonge(re) social media gebruikers zou dit kunnen leiden tot een niet-realistisch beeld van de echte wereld.
Influencer marketing bureaus
Influencer marketing bureaus verwachten dat ook bij andere (grote) pr- en reclamebureaus de nieuwe strategie van Ogilvy tot meer discussie zal leiden. Het pr-bureau was echter zeker niet de eerste.
Echte influencers en modellen
Ook bij onze klanten horen we vaak wensen met betrekking tot echtheid van influencers, en denk ook aan Dove die alleen nog met echte influencers en realitische modellen wilde werken.
Meer merkambassadeurs in 2022
De verwachting op influencer marketing gebied voor 2022 is dus dat merken nog selectiever gaan worden met de influencers met wie ze willen gaan samenwerken. Het beroep ‘influencer’ zal steeds meer verschuiven naar ‘merkambassadeur’.
De komende tijd zullen meer merken langdurige samenwerkingen met haar ambassadeurs aangaan, in plaats van de kortstondige samenwerkingen met de meer traditionelere influencer, die éénmalig een product aanprijst.