Wat doet een PR consultant?

PR consultant

Het vak PR draait vooral om ‘gratis’ media-aandacht. Juist, gratis tussen haakjes, want het PR bureau dat je inschakelt werkt niet voor niets: vaak wordt door een PR consultant op uren-basis gewerkt. Maar voor de mediaplaatsing betaal je aan de betreffende media niets, en doordat het bovendien niet als reclame wordt gezien door consumenten, zul je begrijpen dat PR voor veel merken een favoriete marketingtool is.

Hoe kunnen PR consultants ondersteunen?

Bij PR begint het allemaal bij iets in het nieuws krijgen dus (meer hierover op de pagina Wat is een PR bureau?). Organisaties hebben altijd wel nieuws te melden, maar in dit geval gaat het om nieuws wat voor haar doelgroep van belang is om te weten. Door middel van de juiste teksten (nieuwswaarde), timing en connecties probeert een PR consultant de media bereiken en te zorgen dat de boodschap in het nieuws komt. Daarbij ondersteunen PR consultants in het verkrijgen van meer naamsbekendheid, zichtbaarheid en het opbouwen of verbeteren van de goede reputatie.

Denken als een hoofdredacteur

Laten we deze samenvatting even afpellen, te beginnen bij nieuwswaarde. Dit is waar veruit de meeste persberichten in falen. Vaak vindt het bedrijf (of de directeur) een nieuwe dienst of product enorm geweldig, maar is het feitelijk niet iets nieuws of bijzonders. Je moet je dus kunnen verplaatsen in een hoofdredacteur. Deze denkt altijd aan de nieuwswaarde en, wanneer het onderwerp zich ervoor leent, het entertainment gehalte. Daarom doen die ‘showbizz’ onderzoekjes het ook zo goed, het combineert nieuwswaarde met entertainment.

Nieuwswaarde + goed verhaal = PR winnaar

Wanneer je een kant en klaar verhaal kan schrijven dat zo in de krant of op een website kan worden geplaatst ben je een winnaar. Klinkt simpel, maar o-zo moeilijk voor veel bedrijven. PR consultants hebben een track-record van persberichten die ze succesvol de media in krijgen waardoor je zelfs een mate van zekerheid kan krijgen dat het bericht wordt opgepikt. Het spreekt voor zich dat oudere consultants en PR bureaus een groter netwerk hebben opgebouwd, waardoor de slagingskans stijgt (en de gevraagde tarieven uiteraard ook).

https://www.youtube.com/watch?v=wYKI58dJTGY

Goede PR consultants kunnen merkdenken

Tot slot wil je niet zomaar in de krant, maar wil je een breder doel met jouw boodschap dienen: reputatiemanagement. Je wilt de merkwaarden (in)direct versterken. Ook hier speelt ervaring een rol, aangezien meer senior PR consultants simpelweg meer ervaring hebben in merkdenken. Voor serieuze onderwerpen kan dit soms ook iets lastiger zijn, zeker wanneer het medische onderwerpen betreft. Daarom beginnen veel PR consultants eerst in de entertainment, fashion of beauty niche.

Leestip: De PR Factor

Misschien ben je op dit artikel gekomen omdat je wellicht zelf ambities hebt als PR consultant. Een leuke, afwisselende baan waarin je niet zelden hele interessante mensen tegenkomt, van bekende Nederlanders tot aan succesvolle ondernemers. Mocht je dit artikel helemaal hebben uitgelezen, doe je er misschien goed aan om het boek De PR factor aan te schaffen. Hierin staan interessante voorbeelden en denkwijzen om je carrière als PR medewerker te kickstarten.