PR in tijden van crisis maakt of kraakt je reputatie

pr in tijden van crisis

Ben jij op zoek naar een PR bureau Amsterdam? Wij geven strategisch communicatieadvies, zijn goed in persrelaties en crisiscommunicatie. Op basis van jouw doelstellingen komen we met originele en pragmatische ideeën die leiden tot impact. Dat gaat veel verder dan alleen het schrijven en versturen van persberichten. Met hagel schieten is niet ons ding, wij screen de media, lanceren pr-campagnes en zorgen ervoor dat opiniestukken worden gepubliceerd.

Samenwerken met een PR bureau

Ook de manier waarop we de samenwerking vormgeven is aan jou, dat kan een vaste samenwerking zij waarbij we een meerjarenstrategie bepalen, maar ook op projectbasis is mogelijk.

PR in tijden van crisis

Er is geen belangrijker moment te vinden voor PR dan in tijden van crisis, zoals de titel al zegt: het maakt of kraakt je reputatie. Daar is geen woord van gelogen. Een goede reden om een aantal tips op een rij te zetten. Nadert er een crisis of zit je bedrijf er middenin? Neem dan gerust contact met ons op als je wel wat hulp kunt gebruiken.

Treed naar buiten

Wees actief in plaats van reactief. Vaak zijn bedrijven al veel eerder op de hoogte van een naderende crisis maar proberen zij dit verborgen te houden. Keer op keer blijkt dit geen goede zet, eerlijkheid duurt het langst.

Spreek je uit over het probleem, stap naar de media en draag direct oplossingen aan. Vooral dat laatste is een voordeel wanneer jij de eerste bent die over het probleem communiceert. Andere media zullen focussen op de crisis, niet op mogelijke oplossingen. Geloof ons: dit wil je ten alle tijden voorkomen.

Treed niet alleen in het begin naar buiten, houd het publiek gedurende de crisis zo goed mogelijk op de hoogte van de status, werkzaamheden, updates etcetera.

Voorbereiding is key

Dit lijkt een open deur, maar het gebeurt nog regelmatig dat een persvoorlichter of woordvoerder niet goed is voorbereid op vragen die gaan komen. 99 van de 100 vragen die aan persvoorlichters of woordvoerders worden gevraagd behoren tot het standaard rijtje vragen. Met andere woorden, je kunt je hier goed op voorbereiden.

Wees eerlijk in je PR communicatie

We zijn allemaal mensen, we all fuck up. Wees daar eerlijk over, zoals we hierboven al kort benoemden: eerlijkheid duurt het langst. Dingen achterhouden of liegen heeft weinig zin nu iedereen zijn pijlen op je heeft gericht, de kans dat het uitkomt is groot, te groot.

Formuleer een duidelijk verhaal

Wees duidelijk zodat journalisten geen eigen verhaal gaan formuleren op basis van jouw verhaal. Tip: leg het probleem eerst in kindertaal uit zodat iedereen het probleem begrijpt, vervolgens kun je dieper ingaan op details en eventuele technische termen gebruiken.

Zie je door de bomen het bos niet in? Schakel dan een professioneel communicatiebureau in. Wij hebben vaker met deze riemen geroeid.