De PR sector wordt net als iedere andere sector voortdurend uitgedaagd door nieuwe technologieën. De opkomst van nieuwe sociale platforms en de steeds veranderende manier waarop we ze gebruiken, de toegenomen acceptatie van kunstmatige intelligentie, een toekomst zonder cookies en de focus op data vraagt ook in de PR sector om een veranderende focus.
Ook de pandemie, de klimaatcrisis en mensenrechtenorganisaties en bewegingen hebben invloed op hoe, wanneer en waar we werken. Zowel in positieve als negatieve zin.
Als media- en PR bureau is het onze taak om klanten in de juiste richting te sturen, wat betreft PR strategie maar ook marketing breed. In dit artikel delen we zowel trends als tips die hopelijk een handje helpen bij het ontwikkelen van de plannen voor 2023.
Table of Contents
Houd het eenvoudig
Hoe eenvoudiger de boodschap, hoe meer deze zal resoneren. Met dank aan social media platforms is de aandachtsspanne van de consument niet meer wat het geweest is. Consumenten willen én verwachten korte krachtige merkverhalen, het liefst in de vorm van video.
Focus op de kern, maar sla hier niet in door. De boodschap moet wel overgebracht worden.
Technologie
Het is lang geleden dat technologie het niet haalde op onze trend- en toplijsten en hoe de wereld ervoor staat lijkt dit niet snel te veranderen. Technologische ontwikkelingen beïnvloeden ons allemaal, dag in dag uit.
Naar verwachting zullen kunstmatige intelligentie, virtual reality en de metaverse over niet al te lange tijd een substantiële plek in onze samenleving en het medialandschap veroveren. Slimme bedrijven gaan er nu vast mee aan de slag. Hoe dan? Kijk of je kunstmatige intelligentie in kunt zetten om taken te automatiseren, het sentiment bij campagnes te volgen of een virtueel evenement te organiseren.
Missie gedreven bedrijven krijgen de voorkeur
Diversiteit, gelijkheid en inclusie krijgen meer prioriteit dan ooit. Ook dit zal de komende jaren zo blijven, wij durven best te stellen dat het de nieuwe status quo is: consumenten willen merken steunen die aansluiten bij hun waarden! Maar ook hier geldt: eerst zien, dan geloven.
Vertel wat je doet en goed doet, of dat nu gaat om duurzaamheid, filantropie of initiatieven voor sociale rechtvaardigheid. Zorg er wel voor dat het geen ‘lege’ verhalen zijn, maar verhalen die onderbouwd worden met actie.
Onthoudt: wat goed is voor de gemeenschap en de aarde hoeft niet in strijd te zijn met wat goed is voor het bedrijfsleven.
Flexibiliteit
Hebben we het over PR professionals dan hebben we het over flexibiliteit. Wees voorbereid dat ook 2023 met verrassingen zal komen, maak niet alleen een plan A, maar ook een plan B, C en D.