In een wereld waarin fake news inmiddels oud nieuws is en consumenten sceptisch zijn dan ooit. Zeker naar bedrijven die claimen ‘goed’ te doen is communicatie belangrijker dan ooit. Het lijntje tussen de juiste communicatie en de net niet juiste communicatie is flinterdun. En met flinterdun bedoelen we echt flinterdun. Zelfs bedrijven met de beste bedoelingen komen er soms bekaaid af.
Table of Contents
Purpose driven communication
Crisiscommunicatie is soms lastig, maar purpose driven communication is vaak nog lastiger. Hierbij is het van belang dat je communicatie doordacht, oprecht en geloofwaardig is. Klanten moeten in je blijven geloven, al snel zullen woorden niet voldoende zijn en moet communicatie onderschreven worden met concrete acties (waarover je natuurlijk weer kan communiceren).
Krijg je eenmaal de stempel ‘greenwashing’, dan kom je daar moeilijk weer vanaf. Milieudefensie omschrijft greenwashing als een marketingtruc en dat is precies wat het is. Bedrijven proberen met mooie praatjes over het milieu en klimaat hun imago op te poetsen. Maar het blijft vaak bij praatjes, in werkelijkheid doen deze bedrijven weinig op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Wees eerlijk
Niemand is perfect, wees daar eerlijk over. Als jij ‘purpose’ aandraagt als belangrijk verkoopargument, dan kunnen we je op een briefje geven dat consumenten dan wel journalisten op onderzoek uitgaan. Zij willen bevestiging dat de redenen waarom zij je product kopen ook legitiem is. Zorg dat de claims die je maakt waar zijn, en communiceer indien nodig ook over zaken die (nog) niet gaan zoals je zou willen. Niemand is perfect, dat is oke. Zolang je hier eerlijk over bent. Bescheidenheid siert de mens.
Uitdaging als communicatiebureau
Als communicatiebureau weten wij als geen ander hoe belangrijk de reputatie van een bedrijf is. Het kan je bedrijf maken of kraken. Ga je met ons in zee? Bereid je er dan op voor dat wij je marketingverhaal tot in de detail zullen uitpluizen. Het klinkt vast allemaal goed, maar wat zit er onder, wees voorbereid op vraag, na vraag, na vraag. Wij willen er zeker van zijn dat wanneer die kritische journalist een vraag stelt dat jij daar een glashelder antwoord op hebt. Alleen zo kun je het bedrijf middels communicatie naar een hoger niveau tillen en PR nachtmerries voorkomen. Slaap lekker!