Uitgever DPG Media, in Nederland onder andere eigenaar van het succesvolle radiostation Qmusic en nieuwsmedia zoals AD, Het Parool en NU.nl, heeft de overkoepelende organisatie van publieke omroepen, de NPO, opgeroepen om een centrale rol te gaan spelen in de distributie van podcasts.
Table of Contents
Qmusic eigenaar: ‘zet podcast platform open’
De publieke omroepen stellen hun eigen podcasts beschikbaar in NPO Luister, maar volgens de Qmusic eigenaar DPG Media, bij monde van Iwan Reuvekamp, zou men dat ook moeten doen voor audioproducties van andere makers en bedrijven.
NPO podcast app in beta-fase
Reuvekamp roept de NPO daarom op om haar podcast platform op te zijn voor de podcasts van DPG Media. De nieuwe NPO verzamel-app genaamd ‘NPO Luister’ bevindt zich nog in de beta-fase, maar is wel al te gebruiken. Ook wacht de NPO nog op goedkeuring van de Minister.
Apple en Spotify grootst in podcast
Het van oorsprong Belgische DPG Media heeft nog geen eigen podcast-app. Het verzoek van de uitgever komt voort uit de verwachting dat grote internationale spelers als Apple en Spotify een centrale rol gaan spelen in de Nederlandse podcast markt en podcast advertenties.
‘Ruimte voor één lokale podcast speler’
Reuvekamp zegt dat er overal ter wereld slechts ruimte is voor één lokale podcast speler, naast de podcast platforms van Apple en Spotify. “Als de NPO de sector zou willen helpen, laten ze dan zorgen dat hun app die ene lokale speler wordt waar we allemaal in kunnen participeren” aldus Reuvekamp.
NPO-directeur staat open voor gesprek
De NPO-directeur audio, Jurre Bosman, zegt met DPG Media te willen praten over het voorstel praten, zodra er de officiële toestemming is om met NPO Luister door te mogen gaan.
NRC (Mediahuis) nog niet heel enthousiast
Een andere Belgische uitgever (Mediahuis) biedt in Nederland al wel een eigen podcast app aan. Het mediabedrijf zegt nog niet zo enthousiast te zijn over het idee, en vraagt zich af of de nieuwe NPO podcast app de beste besteding van publieke middelen is. Het voordeel van deze koers is dat Mediahuis ook de volledige controle houdt over haar NRC advertenties in podcasts.