Qmusic nieuwe marktleider in 10+ luistercijfers

Qmusic luistercijfers marktleider

Veel adverteerders en mediabureaus zagen het natuurlijk al aankomen, maar afgelopen week was het eindelijk zover: na een jarenlange ‘strijdt' om de luistercijfers is Qmusic nu ook de officiële nummer één van Nederland in de 10+ luistercijfers. Kortom, het meest beluisterde radiostation gemeten bij alle luisteraars van 10 jaar en ouder.

Advertenties van Qmusic

Wat Qmusic strategisch gezien goed doet is focus houden en een consistent programmabeleid uitvoeren. Anders dan bijvoorbeeld Radio 538 en Radio 3FM, waar men door een identiteitscrisis verschillende programmastrategieën uitvoert, focust Qmusic zich op zijn USP's: hits, mooie acties zoals Het Geluid, en haar vlaggenschip in de ochtend: Mattie & Marieke. Dit dragen zij ook consistent uit via bijvoorbeeld tv-reclame, print reclame en Qmusic advertenties op billboards.

Qmusic: 15 jaar lang focus

Qmusic is in 2005 begonnen als radiostation dat het leven van haar luisteraars een beetje leuker wilde maken. Meer dan 15 jaar lang hield men vast aan die missie, wat maar weer eens aangeeft hoeveel geduld een exploitant moet hebben bij het lanceren van een radiostation. De kans dat de missie mislukt is veel groter dan dat die wel lukt, denkt maar aan de onfortuinlijke radioavonturen op FM van zenders als Arrow Classic Rock, CAZ en Yorin FM.

Uitdaging voor Radio 538

Voor Radio 538 is het een zure periode. Toch heeft deze zender het verschrikkelijk lang goed gedaan: bijna 20 jaar lang was Radio 538 de nummer één voor luisteraars en mediabureaus middels 538 adverteren. Nadat Edwin Evers het wel welletjes vond ging men schuiven en sleutelen aan de programmering, en raakte de zender steeds meer van haar identiteit kwijt. Zelfs de Top 40 liet Radio 538 gaan, waardoor Qmusic wederom een sterk radiomerk binnen kon halen.

Extra DPG Media zenders?

Nu het Qmusic voor de wind gaat wordt het zaak op sales gebied de onderneming te versterken. Zenders zoals Radio 538, Sky Radio en bijvoorbeeld Slam FM werken samen als één saleshuis, waardoor een flink bereik voor adverteerders wordt gecreëerd. Qmusic valt onder DPG Media, en kan mooie dingen doen in combinatie met het AD, Parool en andere nieuwsmedia, maar als het gaat om radiozenders heeft men in Nederland slechts één station. Daar valt nog winst te behalen.