De coronacrisis had in het afgelopen jaar de nodige impact op de Nederlandse radiozenders, en wel om twee redenen. De belangrijkste reden? We zitten minder in de auto, waardoor het luistergedrag veranderde en ochtendshows minder luisteraars hadden.
Table of Contents
Hoge waardering radioreclame Qmusic
Maar ook het afhaken van adverteerders had invloed, waardoor sommige zenders logischerwijs minder omzet genereerden. Maar zoals in elke crisis zijn er ook winnaars, en bij de radiostations is de zender van DPG, want radio reclame Qmusic wordt door adverteerders het hoogst gewaardeerd.
Qmusic nu marktleider bij 20-49 jarigen
Qmusic blijkt namelijk als beste komen in het Media Report, dat jaarlijks door Adformatie en Ipsos wordt gepubliceerd. Want bij Qmusic (eigendom van DPG Media) is er ondanks covid-19 af en toe een feestje gevierd. Niet alleen ging het radiostation Radio 538 voorbij en werd het nieuwe marktleider in die nog steeds belangrijke commerciële doelgroep 20-49 jarigen, zelfs in de overall 10+ groep lijkt Qmusic op weg naar de felbegeerde nummer 1 positie.
Service gerichte en innovatieve radiozender
In het Media Report is Qmusic overigens al elk jaar als een stabiele speler in de top, maar dit jaar staat het radiobedrijf op nummer 1. Volgens het onderzoek komt Qmusic sterk naar voren als zowel servicegerichte, innovatieve en toonaangevende radiozender. Het zou goed kunnen zijn dat hun service-element extra belangrijk geweest dit jaar, net zoals de korte lijnen voor adverteerders.
Maar welk radiostation kies jij als adverteerder?
Hoewel veel Nederlandse radiozenders op het eerste gezicht veel gelijkenissen met elkaar hebben, zijn er toch aanmerkelijke verschillen in de diverse doelgroepen te noteren. De ene radiozender is sterker bij mannen, en de ander bij vrouwen bijvoorbeeld. Ook zijn de spot tarieven niet gelijk. Welke radiozender strategisch en economisch het beste bij jouw mediaplan past rekenen onze consultants daarom graag voor je uit.