De populaire top-40 zender Qmusic is in de 10+ luistercijfers NPO Radio 2 in marktaandeel flink genaderd. NPO Radio 2 blijft met 11,9% marktleider, maar Qmusic zit daar nog slechts 0,1 procent onder. Dit alles blijkt uit de gisterochtend bekendgemaakte luistercijfers september-oktober 2020, gemeten door NLO/GfK.
Radio 538, tot enkele jaren geleden steevast de nummer 1 van Nederland, is naar een derde plaats teruggezakt met 9,9% marktaandeel. De zusterzender gericht op een iets oudere doelgroep, Radio 10, staat nu bijna gelijk met het vlaggenschip van de radiogroep uit Hilversum.
Table of Contents
Radioreclame Qmusic in 20-49 jaar
In de doelgroep 20-49 jarigen loopt Qmusic nog harder weg van de concurrentie, met een marktaandeel van 19,3%. Opvallend in de meest recente luistercijfers is de daling bij NPO Radio 2, welke nu goed is voor 12,3%. Ook ziet de nummer 2 Radio 538 hier het aandeel dalen. Opvallend is de winst voor 3FM in 20-49: een forse winst voor de publieke zender met 0,7% groei van 3,3% naar 4%.
Lees meer over: Kosten radioreclame Q-music
Toch is het allemaal niet komen aanwaaien voor Qmusic, zo heeft men gesleuteld aan de ochtendshow, de middagshow en heeft men het bekendste radiotalent van SlamFM, Bram Krikke, weggekaapt bij de concurrent. De verwachting is dan ook dat de groei van Qmusic nog wel eventjes door kan zetten, waarmee de nummer 1 positie binnen handbereik komt.
Welke zender moet je kiezen als adverteerder?
Hoewel de radiostations op het eerste gezicht veel op elkaar lijken, zijn er toch veel verschillen in de diverse doelgroepen te noteren. De ene zender is sterker bij mannen, en de ander bij vrouwen bijvoorbeeld. Ook zijn de tarieven niet gelijk. Welk radiostation strategisch en economisch het beste bij jouw mediaplan past rekenen we daarom graag voor je uit.