“Kruidvat, steeds verrassend altijd voordelig!”, “Gewoon bij Albert Heijn” en “NRC. Slijpsteen voor de geest”, het zijn bekende reclameslogans uit radiocommercials die je op dit moment uit de radio kunt horen komen. En een bewijs dat radioreclame ook in 2024 nog een sterk marketinginstrument is.
Bij ons ben je aan het juiste adres als je een radiocommercial laten maken wil. Onze spotproducer geeft je hieronder een aantal tips voor het maken van een succesvolle radiospot. Daarnaast is wat kost radioreclame een veelgestelde vraag, het antwoord op deze vraag vind je op deze pagina: radioreclame kosten.
Table of Contents
Tip 1: Brainstorm over je radiospot
Denk van te voren goed na over je radiocommercial. Jij kent je product en doelgroep het best. Uiteraard kunnen wij je ook adviseren over je radiocommercial. Zowel over de inhoud als het radiostation wat het beste bij je doelgroep past.
Denk goed na over het onderscheidende karakter en de call to action van je radiospot. Probeer je boodschap zo kort als een tweet te houden, zo’n 20 a 25 seconden, zoals het voorbeeld van Remeha hierboven. Op basis van jouw input kunnen onze producers een heldere en duidelijke boodschap voor je radiocommercial formuleren.
Tip 2: Eén radiospot laten maken per boodschap
Veel opdrachtgevers willen zoveel mogelijk informatie in een radiospot verwerken, want zendtijd is duur! Dit werkt echter contraproductief. Eén radiospot per boodschap werkt echt het allerbest. Het is al een kunst om in de hoofden van mensen te blijven met één boodschap, laat staan met twee.
Een trucje om toch meerdere boodschappen (of aanbiedingen) te communiceren in je radiocommercial, is de inzet van tag-ons (reminder spots). Bijvoorbeeld één hoofdspot van 15 seconden met één hoofdboodschap, en verschillende korte radiocommercials er kort achteraan van maximaal 5 seconden met je verschillende aanbiedingen of diensten.
Tip 3: Een radiocommercial laten opvallen
Een standaard radiospot laten maken is bij veel bedrijven hoe het gaat. Jammer, want door anders te denken val je veel sneller op. En er zijn simpele manieren om goedkoop maar effectief op te vallen met je radiocommercial.
Door bijvoorbeeld een prikkelende vraag te stellen aan het begin, een opvallende voice-over stem, door geluidseffecten toe te passen, of juist helemaal geen effecten of muziek te gebruiken (afhankelijk van je boodschap en concept). Maar het allerbelangrijkste: wees niet bang te zijn om het anders te doen dan de rest.
Tip 4: Idealiter begin & eindig je met je merknaam
In een gemiddelde radiospot kun je makkelijk 3x je naam laten opvallen, zonder dat het onnatuurlijk klinkt. Maar begin en eindig altijd met je naam. Zo bouw je aan je naamsbekendheid en het liefst is je naam ook je call-to-action: “Ga nu naar jouwwebsite.nl”.
De kracht van het eindigen met je merknaam is trouwens al lang geleden door reclamemakers uitgevonden. We hoeven alleen maar de slogan van Heineken erbij te halen. Freddy Heineken koos voor een slogan die heerlijk allitereerde én eindigde met de naam: “Heerlijk. Helder. Heineken.” Ook in 2024 nog steeds goud.
Tip 5: Gebruikmaken van maximaal aantal contactmomenten
Veel adverteerders die bij ons een radiospot laten maken willen zijn bezig met de lengte van de radiospot. Als je geen ‘Coca-Cola budget’ hebt, kun je het beste kiezen voor een korte radiospot die frequent wordt uitgezonden op de radio.
Voorbeeldje. Een adverteerder als 123inkt.nl kan zijn hele propositie kwijt in 5 luttele seconden: “Voor de goedkoopste inkt ga je nú naar 123inkt.nl”. Natuurlijk, de naam is maar 1 keer in de spot vermeld, maar doordat de spot zo kort is, kan het 20x per dag worden uitgezonden tegen minimale kosten. Dit werkt ontzettend goed!
Tip 6: Bezuinig niet op een goede radio voice-over
Vooral op Radio 1 en BNR hoor je nog regelmatig een CEO die een radio commercial heeft laten maken met zijn eigen stem. Een paar honderd euro bezuinigd, maar het klinkt onprofessioneel. Amateuristische voice-overs leiden af van de boodschap, en in 9 van de 10 gevallen is je radio commercial niet goed verstaanbaar.
Het mooie van Nederlandse voice-overs is dat je ze kunt inzetten als stem van je bedrijf. “Hoi, ik ben Olivier en oprichter van mediabureau One Media” kan ook prima door een voice-over worden ingesproken. Hierdoor klinkt je spot nog geloofwaardiger en op de hele mediaproductie is een eventuele besparing van een stemacteur nihil.
Tip 7: Radiocommercials laten maken = testen
Met meerdere radiocommercials laten maken bedoelen we niet allemaal verschillende producties waardoor de radioreclame kosten enorm zullen oplopen. We bedoelen hiermee dat je korte tag-on radiospots (reminders) laat maken om te ontdekken welke aanbiedingen de meeste traffic of conversie genereren.
Als je bijvoorbeeld 5 verschillende radiocommercials maken gaat, kun je op iedere werkdag één specifieke boodschap verkondigen. Omdat je het een hele dag doet (test) ontdek je welke boodschap het beste werkt, waardoor je daar vervolgens een groot of groter deel van je mediabudget op in kunt zetten. Kortom, breng online denken naar de radio!
Wat kost radioreclame?
Gemiddeld kost radioreclame tussen de €2.500 en €10.000 voor 1 week adverteren op een Nederlands radiostation. Een exacte offerte of staffel van radioreclame kosten kan worden gemaakt door te bepalen welke radiozender wordt ingezet voor het uitzenden van je radioreclame en hoe je je radiocommercial laten maken wilt (met een goedkope of bekende voice-over bijvoorbeeld).
Zo is Q-music marktleider in de doelgroep 20-54 jaar, en daardoor duurder dan bijvoorbeeld Sublime FM dat een kleine doelgroep jazz- en soul-liefhebbers bediend. Maar zoals aangegeven speelt ook de lengte van je reclamespot een rol, aangezien per 5 seconden eenheid wordt afgerekend. Tevens is adverteren op de radio in de decembermaand duurder dan in januari.
Kosten radioreclame
Gesproken radiospot | Radiospot + muziek | Radiospot + muziek & FX |
Broadcast ready: Ja | Broadcast ready: Ja | Broadcast ready: Ja |
Uploaden in EAR: Ja | Uploaden in EAR: Ja | Uploaden in EAR: Ja |
Totale kosten €750 ex. | Totale kosten €1.150 ex. | Totale kosten €1.275 ex. |
Geschreven door Olivier van Dam en geüpdatet in oktober 2024. One Media is een mediabureau gespecialiseerd in radio en tv-commercials en het begeleiden van het hele productieproces: van tekstschrijver en script tot monteren in onze geluidsstudio, inclusief professionele voice-over en/of zanger. Beluister de showreel demo van onze studio voor voorbeelden.
De prijs van radio commercials is afhankelijk van je script, bijvoorbeeld componeren met of zonder zang. Al onze producties worden geleverd inclusief geluidstechnicus en studio tijd. De commercials zijn voor ieder doel inzet: van branding tot promotie. Door ons geproduceerde reclame campagnes zijn altijd inclusief volledige uitzendrechten voor commerciële omroepen en de publieke omroep.