Radiospots blijken 2.5x meer websitebezoek te genereren als wanneer dezelfde media-investering wordt gedaan op televisie. Tel hierbij op dat de productie van een radiospot laten maken veel goedkoper is dan een tv-commercial, en je begrijpt waarom radioreclame nog steeds een belangrijke tool is in de gereedschapskist van mediabureaus.
Table of Contents
Grootschalig Nederlands onderzoek
Het onderzoek is gedaan door Qmusic en – heel goed om de objectiviteit te waarborgen – is er samengewerkt met de onderzoeksafdeling van de bekende mediabureaus Mindshare en Greenhouse Group. Het was voor het eerst dat er zo grootschalig Nederlands onderzoek gedaan is voor meerdere adverteerders en cases.
Het websitebezoek is inzichtelijk gemaakt voor vier merken, te weten Auping, Stage Entertainment, Centraal Beheer en Eneco, gezamenlijk goed voor 23 rondes radio-inzet. Men heeft hierbij het effect van websitebezoek gemeten binnen binnen 30 minuten na uitzending van een radio of tv commercial.
Resultaten uit het radioreclame onderzoek
Zoals verwacht waren er verschillen in absolute niveaus. Websitebezoek is bijvoorbeeld ook zeer product, dienst en merkafhankelijk). Desalniettemin bleken de onderstaande patronen over de cases heen vergelijkbaar:
- 1000 euro ingezet op radio levert uiteindelijk bijna 2,5 keer zoveel bezoekers op als wanneer dit bedrag op televisie wordt ingezet.
- Radio kan licht profiteren als tegelijkertijd tv wordt ingezet en levert dan iets meer bezoeken per GRP/1000 euro op dan wanneer radio stand alone wordt ingezet.
- De meeste GRP’s worden door adverteerders ingezet op werkdagen tussen 8:00 en 16:00 uur. Daar wordt veel bereik opgebouwd en absoluut gezien wordt hier dan ook het meeste sitebezoek gerealiseerd na een radiospot.
- Op werkdagen (na 16:00 uur) en in het weekend neemt de attributie per GRP toe. Vooral de avondspits is hierom een zeer interessant tijdvak, omdat daar nog relatief veel GRP’s gerealiseerd kunnen worden.
- Voor actiematige campagnes insteek is het qua kosten veel interessanter om GRP’s vanuit de ochtendspits naar andere uren te schuiven, en tevens meer GRP’s naar het weekend schuiven (met als doel meer website bezoekers te genereren).
Radioreclame spoort websitebezoek aan
Kortom, zeer interessante onderzoeksresultaten waarmee men het vermoeden dat radiospots direct aanspoort tot een websitebezoek heeft bevestigd. Met deze inzichten kunnen wij als mediabureaus en adverteerders onze campagnes nog effectiever plannen om zeer snel betere resultaten te realiseren.
Radioreclame ideaal voor kortlopende acties
Uiteraard blijft het voor iedere adverteerder van belang te realiseren dat deze inzichten vooral dienen voor korte termijn bezoek via websites. Radioreclame is als marketingmiddel dus sowieso ideaal voor kortlopende acties. De lange termijn effecten zoals merkeffecten en opbouw door tijd zijn in deze studie buiten beschouwing gelaten.