‘Radiospots van online brokers vaak misleidend’

belegger radiospot

Vier aanbieders voor online beleggingsdiensten hebben van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) een tik op de vingers gehad vanwege de misleidende radiospots over de kosten die het online beleggen meebrengt.

Welke bedrijven het betreft wil de toezichthouder niet delen, maar het pat past binnen de strategie van de waakhond om bedrijven eerst achter de schermen te bewegen om zich aan de wet te houden. Bij herhaling kan de AFM alsnog hardere maatregelen nemen, zoals het uitdelen van boetes tot zelfs het intrekken van de vergunning.

Broker ontvangt deadline

Eén broker maakte het zo bont dat het direct een deadline van de AFM kreeg opgelegd om het bedrijf te bewegen binnen zeer korte tijd aan de regelgeving te laten voldoen. Zo’n actie van de AFM heet een aanwijzing en staat bekend als een tamelijk zwaar middel van de toezichthouder dat zij kan inzetten om partijen te dwingen zich aan de wet te houden.

Waarschuwing per brief

Bij de drie andere online beleggingsdiensten bleef het bij een waarschuwing per brief, zo maakte de financiële waakhond bekend bij de presentatie van haar jaarverslag.

Online brokers vullen reclameblokken

De autoriteit geeft extra aandacht aan het onderwerp online beleggen vanwege de grote instroom van particuliere ‘keukentafelbeleggers’ in het afgelopen jaar. Online brokers vullen dan ook gretig de reclameblokken. De bekende triggers van particulieren om te gaan online beleggen zijn uiteraard de lage rente en het tijdens corona opgepotte spaargeld, wat niet kon worden uitgegeven.

Over de streep in radiospots

Online beleggingsplatforms zijn hard in gevecht om klanten te winnen, en hierbij gaan zij niet zelden over de streep en laten zij bijvoorbeeld een radiospot opnemen met teksten als ‘gratis’ en ‘commissievrij beleggen’ terwijl deze brokers alsnog kosten in rekening brengen, en dit is bij wet verboden.

Consument klaagt niet over radiospotjes

Overigens is het niet zo dat consumenten hebben geklaagd over radiospotjes van online brokers. Daar is ook wel een logische verklaring voor, de koersen gingen de laatste tijd flink omhoog waardoor er op dit moment nog relatief weinig verliezers zijn. Maar risico’s zijn er dus wel degelijk.

Consumenten beschermen en informeren

Een belangrijk doel van de AFM is dan ook om te voorkomen dat consumenten het beleggen de rug toekeren als het slechter gaat. De waakhond ziet beleggen zelfs als belangrijk middel om vermogen op te bouwen, bijvoorbeeld voor freelancers. Hierbij moeten zij uiteraard wel goed worden voorgelicht.