Table of Contents
Wat is reclame?
Reclame heeft als voornaamste doel middels communicatie potentiële klanten te overtuigen om nieuwe producten of diensten aan te schaffen. Reclame is dikwijls bedoeld om consumptie te bevorderen. Goede reclame versterkt het merk imago en kan de loyaliteit aan een merk bevorderen. Reclame kan ook het promoten van een product of dienst zijn door middel van advertorials, waardoor reclame niet als zodanig wordt opgevat.
Reclame heeft als voornaamste doel potentiële klanten te overtuigen via communicatie. One Media adviseert hierbij.
Reclame betekenis
De officiële betekenis en definitie van reclame is wat wolliger, namelijk: iedere openbare of systematische directe dan wel indirecte aanprijzing van goederen, diensten of denkbeelden door adverteerders of geheel of deels ten behoeve van deze, al dan niet gecommuniceerd met assistentie van derden. Reclame wordt gebracht door een adverteerder, wat een bedrijf of persoon kan zijn, maar niet de consument.
Wat kost reclame?
Reclame kosten & bereik* | 4 miljoen Nederlanders | 8 miljoen Nederlanders |
Nationale reclame op TV | € 60.000,000 | € 90.000,00 |
Nationale buitenreclame | € 50.000,00 | € 85.000,00 |
Nationale radioreclame | € 30.000,00 | € 55.000,00 |
*De kosten van reclame zijn tijdsgebonden en kunnen ook sterk fluctueren. Het is dus raadzaam een actuele en vrijblijvende offerte op te vragen zodat je een exact kostenplaatje hebt van jouw gewenste reclamecampagne.
Soorten reclame
- Tv-reclame
- Busreclame
- Taxireclame
- Fietsreclame
- Luchtreclame
- Gevelreclame
- Radioreclame
- Buitenreclame
- Snelwegreclame
- Steigerdoekreclame
- Influencer marketing
- Social media reclame
Top 5 reclame voorbeelden in omzet
- Online advertising: €980 miljoen
- TV-commercials: €830 miljoen
- Krantenreclame: €220 miljoen
- Buitenreclame: €211 miljoen
- Radioreclame: €204 miljoen
Reclame op TV
De reden waarom bij veel grote merken toch reclame op TV nog op 1 staat, is dat er in één klap miljoenen Nederlanders bereikt kunnen worden op hetzelfde moment, zeker wanneer er rondom populaire tv-programma’s wordt geadverteerd. Daarom zijn traditioneel de reclameblokken rondom het 8-uur Journaal of belangrijke voetbalwedstrijden zeer goed gevuld. TV-reclame betekent zelfs voor veel merken een directe boost in omzet.
Sluikreclame
Sluikreclame is een wat negatieve term van vroeger voor iets wat tegenwoordig bij influencers de normaalste zaak ter wereld is. Bij sluikreclame worden producten of diensten op een natuurlijke wijze in beeld gebracht, zonder dat dit in een speciaal reclameblok is. Denk bijvoorbeeld aan een influencer of acteur in een soap op TV die een maaltijdbox uitpakt, waarbij je op de doos duidelijk de merknaam kunt zien. Met sluikreclame proberen adverteerders de gedachten onbewust te beïnvloeden.
Stichting Nederlandse Reclame Code Commissie
Zie of hoor je als consument een reclame die iets beweert wat niet waar is? Of dat een reclame jou misleidt of aanstootgevend is? Dan kun gelukkig terecht om daarover een klacht in te dienen: de Nederlandse Reclame Code Commissie. Zo mag een advertentie, commercial of influencer promo niet misleidend zijn, geen onwaarheden bevatten of belangrijke informatie weglaten. Ook mag reclame niet in strijd zijn met de goede smaak en fatsoen. Reclame gericht op kinderen moet overigens aan nog strengere regels voldoen dan reguliere reclame.
Reclame informatie
Wil je meer reclame informatie omdat je overweegt om te adverteren voor jouw product of dienst? Dan ben je bij One Media op het juiste adres. Een reclamebord in de binnenstad van Amsterdam, advertising in een Rotterdams bushokje of tv-reclame op nationale tv-zenders: One Media heeft als onafhankelijk reclameadviseur toegang tot de laagste tarieven en profiteer je maximaal van last-minute deals. We presenteren je graag een tailor-made offerte voor jouw uitdaging.