Reclame in de buitenlucht onderdeel campagne Artis

Het gaat niet goed met Artis, de dierentuin in Amsterdam die al in 1883 haar deuren opende. Door de corona crisis kampt Artis met grote financiële problemen. Om toch inkomsten te genereren heeft Artis een grootschalige landelijke steuncampagne gelanceerd met bijbehorende hashtag #vergeetArtisniet. Onderdeel van de steuncampagne is de inzet van buitenreclame in Amsterdam.

De leeuwen van Artis

Het verblijf van de leeuwen is heeft nodig een opknapbeurt nodig, kosten: vier miljoen euro. Geld wat er niet is nu het park meerdere keren in 2020 haar deuren heeft moeten sluiten. Naar eigen zeggen hebben zij bijna 10 miljoen euro verlies gedraaid.

De enige optie leek dan ook: de leeuwen verkopen. Een Franse dierentuin was geïnteresseerd maar zag toch af van de overname. De leeuwen blijven voorlopig en ook de geldproblemen zullen voorlopig niet voorbij zijn. Toen dit bekend werd besloten veel bekende maar ook onbekende Amsterdammers om de dierentuin te steunen.

Combinatie online en offline

De campagne vindt voornamelijk online plaats, op Facebook, Instagram en de eigen website. En deze wordt ondersteund door mupi’s en abri’s in de hele stad. Artis vraagt heel Nederland de dierentuin een warm hart toe te dragen door een Tikkie te doen. Alle kleine beetjes helpen en zorgen er hopelijk voor dat Artis de moeilijke tijd totdat zij de deur weer mag openen doorkomt.

Insteek van de campagne

De campagne heeft een ludieke insteek. Met poepende dieren, waaronder zebra’s, vissen, olifanten en kamelen verwijzen zij naar het ‘shitty’ jaar dat Artis heeft doorgemaakt.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door ARTIS (@artis.amsterdam)


Steun is heel erg hard nodig

Je kunt je voorstellen dat Artis het niet gaat redden zonder jouw steun. De kostenposten die Artis heeft zijn enorm, denk daarbij aan het onderhouden van het park en de daarbijbehorende gebouwen, het verzorgen van de dieren en planten en daar bovenop renovatiekosten van verblijven.

Niet alleen Artis heeft het zwaar, ook bij Dierenpark Amersfoort, de Apenheul en Wildlands zijn er mensen ontslagen om kosten te besparen. Het kabinet heeft inmiddels wel bijna 40 miljoen euro aan corona steun toegezegd aan de verschillende dierentuinen.