Het aantal fulltime-banen bij Nederlandse reclamebureaus is tussen 2010 en 2020 jaarlijks met ca. 2,5% gegroeid. Dit is bijna drie keer zoveel als de gemiddelde banengroei in dat decennium. Maar de covid-pandemie heeft reclamebureaus hard geraakt: de creatieve sector leverde een kwart van haar toegevoegde waarde in, blijkt uit het tweejaarlijkse onderzoek van Media Perspectives.
Table of Contents
Amsterdam meeste creatieve banen
De Nederlandse creatieve bureaus zijn zeer kleinschalig. De gemiddelde bedrijfsomvang is op dit moment 1,8 banen, wat ongeveer een derde van de gemiddelde bedrijfsomvang in Nederland is, namelijk vijf banen. Zoals verwacht blijft Amsterdam het grootste creatieve cluster. De hoofdstad telt op dit moment 114.000 in de creatieve industrie. Het rapport constateert echter wel dat Amsterdam haar momentum verliest, want sinds 2017 heeft Amsterdam niet meer het hoogste percentage banengroei. Die eer is namelijk aan Rotterdam met 5%. Amsterdam blijft steken op 3,4%.
↳ Meer weten over reclamebureaus? Bekijk dan de pagina Reclamebureaus Amsterdam.
Veel reclamebureaus zagen omzet slinken
De corona-pandemie heeft reclamebureaus vooral in 2020 hard geraakt. De sector verloor een kwart van haar toegevoegde waarde, en voor de gehele creatieve sector komt dat neer op een verlies van 4,7 miljard euro. Veel reclamebureaus zagen hun omzetten slinken en moesten hierdoor het aantal banen afschalen.
Digital agencies en videoproducenten
Volgens het rapport tasten de negatieve effecten van corona op de hele keten het ecosysteem van de creatieve industrie aan. Dat komt bijvoorbeeld omdat veel creatieve bedrijven ook weer aan andere creatieve ondernemingen leveren, waardoor een domino-effect optreed: het omzetverlies van het ene reclamebureau heeft ook een negatief effect op bijvoorbeeld een digital agency of videoproducent.
Meer aandacht voor creatieve freelancers
Het zou daarom niet onlogisch zijn als er bij toekomstige financiële ondersteuningsregelingen speciaal gekeken wordt naar freelancers. Want mede door het grote aandeel freelancers bij reclamebureaus, voor wie slechts zeer zuinige regelingen bestaan, heeft de Nederlandse creatieve sector relatief veel meer schade geleden dan de andere sectoren.